آرماگدونپايگاه خبری،اطلاع رسانی آرماگدون 9 فروردين 1395 ساعت 14:46 http://armageddon.ir/vdci.5a5ct1apqbc2t.html -------------------------------------------------- مدیر موسسه آرماگدون : عنوان : عامل اصلی تولید بازی داخلی، تفاوت فرهنگی با غرب است -------------------------------------------------- به جای حذف بازی‌های رایانه‌ای باید سیاست‌گذاری مناسب در این حوزه صورت گیرد تا تولیدات داخلی، قابل مقایسه و رقابت با بازی‌های خارجی شود. متن : به گزارش آرماگدون ، به نقل از نسیم آنلاین، علی صابونچی، منتقد بازی های رایانه ای، با اشاره به وضعیت تولید بازی های رایانه ای در کشور گفت: در مقایسه با تولیدات خارجی که به دلیل پیشرفت تکنولوژی ساخت بازی، با رشد کیفی مواجه هستند بازی های داخلی مقداری از عرصه عقب مانده اند و نیاز به طی زمان چند ساله است. البته با نگاه کلی بر این موضوع در جایگاه خوبی قرار داریم اما تولیدات داخلی مخاطب را اقناع نمی کند. صابونچی تصریح کرد: یکی از دلایلی که باعث مطرح شدن موضوع بازی سازی در کشور می شود تفاوت فرهنگی با کشورهای سازنده بازی ها است، اگر صرفاً جهت سرگرمی و تفریح به این موضوع نگاه می شد نیازی به تولید داخلی نبود و امکان استفاده از تولیدات خارجی وجود داشت. وی ادامه داد: با نگاه کلی بر حوزه بازی شاهد نظام رده بندی سنی هستیم که مطمئناً این رده بندی ناشی از تفکر و فرهنگ در کشورهای غربی متفاوت با کشور ماست. وجود چنین تفاوتی نیاز به تولید بازی رایانه ای در کشور را مضاعف می کند. این منتقد بازی های رایانه ای افزود: عامل اصلی برای تولید بازی در کشور، مقوله فرهنگ است بنابراین می توان گفت یکی از کارکردهای بازی رایانه ای در کشور سرگرمی است، اما عامل اصلی موضوع تفاوت فرهنگ هاست. زیرا این تفاوت مانند سایر ابزار از جمله اینترنت، شبکه های اجتماعی و... منجر به ایجاد تهدید و فرصت می شود و عدم استفاده از فرصت پیش آمده، آن را به تهدید تبدیل می کند. مدیر موسسه آرماگدون با اشاره به اهمیت بازی رایانه ای به عنوان ابزاری در راستای تبلیغ ایدئولوژی و تفکر تصریح کرد: به جای حذف بازی رایانه ای باید سیاست گذاری مناسب در این حوزه انجام گیرد تا تولیدات داخلی، قابل مقایسه و رقابت با بازی های خارجی شود. وی درباره حضور نهادهای فعال در این حوزه گفت: اگر نهادها با توجه به موضوع فعالیتشان به عنوان سرمایه گذار به این عرصه ورود کنند اثر مثبتی می گذارد، اما اگر به عنوان یک موضوع عام وارد این عرصه شوند با توجه به این که جنس مخاطبانشان متفاوت است، موفق نمی شوند. صابونچی افزود: با بررسی فعالیت نهادهایی که در حوزه بازی رایانه ای حضور دارند، می توان گفت این گروه ها در تولیداتشان دو نوع سیاست دارند، سیاست اعلامی یعنی اینکه با مد نظر داشتن اصول انقلاب و اسلام و منافع کشور، محتوای اثرگذاری تولید شود، اما سیاست اعمالی به این معنا که سرمایه گذاری به منظور درآمدزایی و منافع یک نهاد یا سازمان صورت گیرد و این دو نقطه مقابل یکدیگر هستند. این فعال بازی های رایانه ای ادامه داد: با توجه به نوع مخاطب، سرمایه گذار و عدم تعیین خط سیر مشخص برای بازی ها، تولیدکنندگانی که بخواهند با موضوعات انقلابی بازی بسازند، علاوه بر تحمیل برخی هزینه ها، خواسته یا ناخواسته بایکوت می شوند، به همین دلیل، چنین تولیداتی نیاز به پشتوانه دارد. مدیر موسسه آرماگدون تصریح کرد: در حال حاضر، بازار عرضه بازی های رایانه ای کشور، آمادگی پذیرش بازی هایی با موضوعات انقلابی را دارد و برای ورود به این عرصه باید هرچه زودتر عمل کرد، چرا که هر اندازه دیرتر این مسئله اتفاق بیفتد، میزان پذیرش هم کمتر می شود. وی اظهار داشت: ورود جشنواره عمار به حوزه بازی های رایانه ای، یکی از حرکت های تأثیرگذاری است که باید زودتر اتفاق می افتاد. صابونچی خاطر نشان کرد: در سایر جشنواره ها و نمایشگاه ها، بازی های رایانه ای به عنوان بخشی در کنار سایر موضوعات در نظر گرفته می شود و اینکه جشنواره عمار به صورت خاص به این حوزه وارد شده، بسیار قابل توجه است؛ زیرا با برنامه ریزی و سیاست گذاری مناسب می تواند از ظرفیت های موجود در کشور استفاده کند و شبکه اجتماعی در سطح کشور را پویا کند که این می تواند به عنوان اولین گام مطالبه گری باشد تا از این طریق فعالیت شرکت های داخلی سازنده بازی های رایانه ای به جای تقلید از تولیدات خارجی به سمت برآوردن نیازهای جامعه و مطالبه مردمی هدایت شود.