آرماگدون - پربيننده ترين عناوين جهان اسلام :: rss_full_edition http://armageddon.ir/vsnjfabezq25u.sfu.html Wed, 21 Mar 2018 04:19:14 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://armageddon.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهیه شده توسط پايگاه خبری،اطلاع رسانی آرماگدون http://armageddon.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام مؤسسه فرهنگی آرماگدون آزاد است. Wed, 21 Mar 2018 04:19:14 GMT جهان اسلام 60 «تصویر زن در قرآن» از نگاه اسلام‌شناس آلمانی http://armageddon.ir/vdci.yaqct1a5ubc2t.html به گزارش «آرماگدون» ،به نقل از کانال تلگرام مطالعات اسلام و آلمان(اروپا)؛ کتاب مقدمه‌ای بر اسلام‌شناسی(Einführung in die Islammwissenschaft) که پیش تر از این در ایکنا به معرفی آن پرداخته شد، دارای بخش‌های مختلفی است.پروفسور پتر هاینه (Prof.Dr Peter Heine) در یکی از فصل‌های کتاب به جایگاه زن در اسلام پرداخته است و در ذیل چند محور این موضوع را طرح کرده است.مطالب زیر صرفا نقل قول از نویسنده به صورت خلاصه است و بیان آنها به معنای صحت گفته‌ها و برداشت‌های وی نیست.تصویر زن در قرآندر بحث‌های مختلف حول محور جایگاه اجتماعی زن اغلب مردان مسلمان اشاره به زمان پیش از اسلام دارند که مبتنی بر منابع مسلمانان در آن زمان زنان تقریبا از هیچ حقوقی برخوردار نبودند. حال اینکه این توصیف چقدر با حقایق تاریخی قابل انطباق است نیاز به پژوهش‌های بیشتر است. اما این نظریه که زنان از هیچ حقی برخوردار نبودند حداقل با شرایط همسر اول پیامبر خدیجه در تضاد است. او یک زن مستقل، موفق و تاجر فعالی بود و گزارش‌های دیگری نیز این مسئله را تصدیق می‌کنند.قرآن مطالبی را در بردارد که بر شرایط زنان مسلمان تا به امروز تأثیر گذاشته است. ابتدا مشخص است که پیام اسلام بر مردان و زنان به صورت یکسان ارائه شده است.نویسنده برای نمونه به آیه ۳۵ سوره احزاب«إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا: مردان و زنان مسلمان و مردان و زنان با ايمان و مردان و زنان عبادت‏پيشه و مردان و زنان راستگو و مردان و زنان شكيبا و مردان و زنان فروتن و مردان و زنان صدقه‏ دهنده و مردان و زنان روزه‏ دار و مردان و زنان پاكدامن و مردان و زنانى كه خدا را فراوان ياد مى كنند خدا براى [همه] آنان آمرزشى و پاداشى بزرگ فراهم ساخته است» اشاره می‌کند که خدواند به زنان و مردانی که مؤمن، با تقوا، راستگو و ... هستند وعده پاداش عظیم و مغفرت داده است.در قرآن بر خلاف عهد عتیق(کتاب مقدس یهودیان) زن به عنوان فریب دهنده مرد و کسی که باعث رانده شدن آدم از بهشت بوده معرفی نمی‌شود، اما یک سلسله مراتبی را بین زن و مرد ایجاد می‌کند(در اینجا نیز نویسنده برای نمونه این سلسله مراتب بین مردان و زنان اشاره به آیه ۳۴ سوره نساء«الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا: مردان سرپرست زنانند به دليل آنكه خدا برخى از ايشان را بر برخى برترى داده و [نيز] به دليل آنكه از اموالشان خرج مى كنند پس زنان درستكار فرمانبردارند [و] به پاس آنچه خدا [براى آنان] حفظ كرده اسرار [شوهران خود] را حفظ مى كنند و زنانى را كه از نافرمانى آنان بيم داريد [نخست] پندشان دهيد و [بعد] در خوابگاه ‏ها از ايشان دورى كنيد و [اگر تاثير نكرد] آنان را ترك كنيد پس اگر شما را اطاعت كردند [ديگر] بر آنها هيچ راهى [براى سرزنش] مجوييد كه خدا والاى بزرگ است» دارد).با توجه به این آیات بر این مسئله نیز توجه داده شده است که زنان برخی از وظایف اجتماعی را نمی‌توانند عهده‌دار شوند. در قرآن مشخص شده است که زنی نبوده است که حامل کتاب مقدسی بوده باشد و برای مردم فرستاده شده باشد. همچنین بر اساس برخی از مجموعه‌هایی که حاوی روایات پیامبر است، انجام برخی از وظایف دینی نیز توسط زنان امکان‌پذیر نیست. به طور مثال نمی‌توانند امام جماعت باشند و فقط در صورتی می‌شود که یک زن امامت گروهی از زنان را بر عهده گیرد.حق طلاق در اسلامدر حقوق اسلامی، حق طلاق نیز در نظر گرفته شده است. حکم ازدواج می‌تواند باطل شود زمانی که مشکلات بین زوجین دیگر قابل حل‌شدن نباشد. یک طلاق بدون علت ممنوع است چراکه مشکلاتی را هم برای زن و مرد ایجاد می‌سازد.جاری‌شدن حکم طلاق به خاطر شخصیت بد زن و یا رفتار نادرستش حتی اگر غیر عمد بوده باشد جایز است.(البته نویسنده در اینجا به یکی از فتاوای یوسف قرضاوی، مفتی اهل سنت اشاره می‌کند).باطل شدن حکم طلاق زمانی صورت می‌پذیرد که مرد صیغه طلاق را بخواند. اگر که این امر صورت پذیرد زن می‌تواند مهریه خود را دریافت کند. زن پس از طلاق تا مدت سه ماه نمی‌تواند مجددا ازدواج کند و اگر در این مدت مشخص شد که او فرزندی از شوهر سابق خود دارد مرد باید تا مدت دو سال هزینه‌های همسر سابق خود را پرداخت کند.اما زنان نیز حق دارند که طلاق بگیرند که البته برای این کار نیاز به یک قاضی دارند، آنها زمانی می‌توانند دست به این کار بزنند که ثابت شود مرد نیز به وظایفی که برای او مشخص شده عمل نمی‌کند. به طور مثال دلایلی که زن می‌تواند مبتنی بر آنها طلاق بگیرد، شامل جنون، غیبت طولانی، عدم تأمین مالی همسر و فرزندان و همچنین عمل نکردن به تمام شروطی که هنگام ازدواج مورد توافق بوده، است. ]]> جهان اسلام Mon, 19 Mar 2018 21:41:51 GMT http://armageddon.ir/vdci.yaqct1a5ubc2t.html کمپین معرفی حجاب در شیکاگو http://armageddon.ir/vdcc.mqea2bq00la82.html به گزارش «آرماگدون» ، به نقل از پایگاه خبری beachwoodreporter.com؛ هدف از این کمپین ایجاد فرصتی برای مردم آمریکا جهت تغییر دید آن‌ها نسبت به حجاب است تا بدانند حجاب نه به منزله ظلم به زنان مسلمان، بلکه نماد توانمندسازی ، قدرت و آزادی آن‌هاست.در این بیلبوردها به محجبه بودن حضرت مریم (س)، مادر عیسی مسیح، اشاره شده است.همچنین بیلبوردها حاوی شماره تماس این سازمان برای پاسخگویی به سوالات در مورد حجاب، زنان مسلمان و درخواست قرآن رایگان و بروشورهای حجاب است.سبیل احمد، مدیر این سازمان گفت: کمپین حجاب قصد دارد به مردم بیاموزد که حجاب نماد قدرت است نه لباس ظلم و مطیع‌سازی.سازمان دستیابی به صلح، برای معرفی اسلام و آموزه‌های صلح‌آمیز آن، تاکنون نمایشگاه‌های زیادی در مساجد مختلف آمریکا برگزار کرده است. ]]> جهان اسلام Tue, 20 Mar 2018 16:10:28 GMT http://armageddon.ir/vdcc.mqea2bq00la82.html نمایش نوآوری ۳۰ طراح در اکسپوی «مُد اسلامی» دبی http://armageddon.ir/vdca.inik49nye5k14.html به گزارش «آرماگدون» ، به نقل از پایگاه خبری alkhaleej.ae؛ شورای اسلامی مد و طراحی امارات، نشستی خبری با هدف ارائه جزئیات فعالیت‌های این نمایشگاه برگزار کرد.در این نمایشگاه، آثار ۳۰ طراح در زمینه مد اسلامی و طراحی در حوزه‌های مختلف پوشاک عرضه می‌شود.نمایش این آثار برای نخستین بار، طراحی با روش‌های پیشرفته تکنولوژی را به نمایش می‌گذارد که از سوی شورای اسلامی مد و طراحی با عنوان «بستر آینده نمایش مد» معرفی می‌شود. در کنار طراحی پوشاک، پوشاک ورزشی و لوازم زینتی نیز جای دارند.علیاء خان، رئیس شورای اسلامی مد و طراحی گفت: انتظار می‌رود که با فرصت منحصر به فردی که در اختیار ما برای تقویت بازار جهانی به شیوه‌ای فعال و کارآمد است، ظرفیت بخش پوشاک رشد چشم‌گیری داشته باشد.سعید مبارک، مدیر اجرایی امور راهبردی مرکز توسعه اقتصاد اسلامی دبی نیز در این باره گفت: مُد اسلامی بخش اساسی در سبک زندگی اسلامی ایفا کرده و فرهنگ، هنر و گردشگری خانوادگی را در خود جای داده است.یادآور می‌شود نمایشگاه مد و طراحی دبی، ۸ فروردین ماه سال آینده آغاز و تا ۱۳ فروردین ماه ادامه خواهد داشت. ]]> جهان اسلام Sat, 17 Mar 2018 00:48:49 GMT http://armageddon.ir/vdca.inik49nye5k14.html تلاش های مدنی برای افزایش احساس امنیت مسلمانان در کانادا http://armageddon.ir/vdcf.vdviw6djcgiaw.html به گزارش «آرماگدون» ، به نقل از « aboutislam»،در حالی که جرائم ناشی از تنفر علیه مسلمانان کانادا در حال افزایش است،یکی از گروه های جدید حقوق مدنی این کشور در «ادمونتون» مسلمانان را تشویق به ارائه گزارش های مربوط به این جرائم به مقامات این گروه کرده است.این بخشی از تلاش های مدنی برای افزایش احساس امنیت مسلمانان در جامعه کانادا است.«احمد عبدالقادر»،مدیر اجرایی این گروه به «سی بی سی» گفت:رویدادهای ناشی از نفرت برای جامعه اسلامی و اغلب برای زنان مسلمان به وجود می آید.وی افزود:در مدتی که این گروه کار خود را آغاز کرده حدود ۱۵ رویداد ناشی از نفرت را شاهد بوده یا درباره آن شنیده است اما تنها سه مورد از آنها به طور رسمی گزارش شده است.عبدالقادر که یکی از موسسان این گروه است خواستار برقراری امنیت در داخل جامعه اسلامی شد.هدف این گروه تشویق مسلمانان ادمونتون به گزارش رویدادهای ناشی از نفرت که در جامعه علیه آنها انجام می شود.«عرفان چادری»،محقق جرائم ناشی از نفرت و موسس پایگاه اطلاعاتی « stophateab.ca» گفت که تحقیقات آکادمیک نشان می دهند که این جرائم معمولا گزارش نمی شوند.وی افزود: این معمولا در نتیجه احساس شرم قربانی های این رویدادها و بی اعتمادی آنها به پلیس است. ]]> جهان اسلام Sun, 18 Mar 2018 23:10:57 GMT http://armageddon.ir/vdcf.vdviw6djcgiaw.html آیت‌الله مرعشی نجفی به روایت تصویر http://armageddon.ir/vglgrx9u4ak9n.1qaa.prv.html آیت‌الله مرعشی نجفی تا هنگام وفات موفق به زیارت خانه خدا نشد؛ تا واپسین روزهای عمر بارها از ایشان سؤال می‌شد چطور تا حالا مشرف نشده‌اید؟ می‌فرمود: مستطیع نشدم، من نمی‌توانم وجوهات را برای خود صرف کنم!آیت‌الله سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی، (۱۳۱۵ - ۱۴۱۱ ه.ق) فرزند آیت‌الله سید شمس‌الدین محمود حسینی مرعشی بود، ایشان فقیه، ادیب و محدث عالیقدر جهان اسلام و تشیع در عصر حاضر بود و از محضر اساتید نجف در علوم مختلف کسب فیض کرد، آنگاه خود بر کرسی تدریس تکیه زد.*عدم تشرف به بیت‌الله‌‌الحرامحاج سید محمود مرعشی، فرزند آیت‌الله مرعشی درباره پدر می‌گوید: آیت‌الله نجفی تا هنگام وفات موفق به زیارت خانه خدا نشدند، تا واپسین روزهای عمر بارها از ایشان سوال می‌شد چطور تا حالا مشرف نشده‌اید؟ می‌فرمود: مستطیع نشدم!یک وقتی شخصی گفت: آقا این همه پول در اختیار شما هست، شما چگونه مستطیع نشدید؟فرمود: این پول‌ها از آن من نیست، مال وجوهات، سهم امام و سهم سادات، مطالبه عبّاد و زکوات است و من نمی‌توانم اینها را برای خود صرف کنم و به مکه مشرف شوم، در حالی که از خودم هیچ چیزی در دنیا ندارم، پس من مستطیع نیستم.دیگری گفت: یک وقت ممکن است کسی شما را مهمان کند، فرمود: من باید بدانم آن پولی که می‌خواهم با آن مرا میهمان کند، از کجا تامین شده است؛ خدای ناکرده پول‌های شبهه‌ناک نباشد، دلم می‌خواهد که پول از آن خودم باشد.*مصرف بیت‌المالاگر کسی در حرم مطهر به ایشان وجوهاتی می‌داد، همان شب باید آن را به مصرف می‌رساند و نمی‌گذاشت به صبح برسد، شبی پولی در حرم با نیت وجوهات به ایشان داده شد، وقتی به منزل آمد، فرمود: به نانوا زنگ بزنید، (نان طلاب را می‌‌داد) و این پول را به ایشان بدهید تا مسئولیت از گردن من برداشته شود، ممکن است نصف شب خداوند عمر مرا بگیرد و بعد این پول...*دارایی آیت‌الله مرعشی هنگام رحلتعصر آخرین روزی که ایشان به حرم مطهر مشرف شد، با غسل و وضو بودند، وقتی بعد از نماز مغرب و عشاء به خانه مراجعت کرد، دارایی ایشان هشت تا صد تومانی بود و هیچ پولی در هیچ بانکی و نزد هیچ شخصی نداشت، مگر پول‌هایی که نزد بعضی از اشخاص در تهران و قم و بعضی از شهرستان‌های ایران داشتند که به آنها قسم داده بودند حتی فرزندان من هم مطلع نباشند و ما پس از رحلت ایشان آگاه شدیم، آقا پول‌هایی به این افراد که عده‌ای تجار متدین بودند، حواله می‌دادند و لیست‌هایی از فقرا را به آنها می‌داد تا پول‌ها را در منزل افراد ببرند و آنها فقط با نشانی منزل حتی اسم صاحب منزل را هم نمی‌دانستند و حق پرسیدن هم نداشتند، آنها هم نمی‌دانستند که این پول‌ها از طرف چه کسی است.*غذا و لباسمعمولاً در شبانه‌روز یک وعده غذا میل می‌کردند و آن هم در تابستان غالباً نان و ماست و دوغ و در زمستان آش استفاده می‌کرد.درباره لباسش می‌گفت: از روزی که من خود را شناختم، یک ذره لباس خارجی مصرف نکردم، هر چه لباس می‌پوشید، ساخت داخل بود، روزی خیاط گفت؛ آقا دکمه‌ای که ما می‌گذاریم از خارج می‌آید، فرمود: ‌از همین قیتان‌هایی که ساخت ایران هست، دکمه درست کنید تا دکمه آن هم خارجی نباشد.در طول زندگیش غذا و لباسی که مصرف می‌کرد، از وجوهات شرعیه نبود، بلکه از نذورات افراد علاقه‌مند به ایشان بود که می‌گفتند: ‌آقا ما این پول را نذر شما می‌کنیم، هرگونه که می‌خواهیم هزینه کنید، لذا ایشان این نذورات را صرف مصارف شخصی خویش می‌کرد و از وجوهات و بیت‌‌المال استفاده نمی‌کردند. ضمن اینکه خودش نسبت به مصرف وجوهات بسیار حساس بود، به ما هم زیاد نصحیت می‌کرد و می‌فرمود: «حکم آتش دارد می‌سوزاند مراقب باشید، خدای نکرده زندگیتان آلوده به این جهات نشود.»بارها طلبه‌هایی که می‌آمدند و وجوه می‌آوردند و رسید، دریافت می‌کردند، گاهی می‌خواستند وجوهی از ایشان بگیرند یا برگردانند، خیلی نصیحت می‌کرد و می‌فرمود: «من مقداری برای معاش شما می‌دهم، ولی در مصرف آن نهایت دقت کنید، شما روحانی هستید، باید بیش از هر کس دیگری مواظب بیت‌المال باشید، خدای نکرده اگر روحانی خلاف این کند، ما از مردم دیگر چه توقعی داریم.*خرید ماشینیادم هست که مادر ما می‌فرمود: آقا چرا شما یک ماشین پیکان که هر شخصی دارد، نمی‌خرید؟ در جواب گفت «از کجا؟ از خود پول ندارم، این پول‌ها هم که وجوهات است، من بیایم از مال وجوهات ماشین شخصی بخرم. حالا من روزی یک بار درس می‌روم و روزی دو بار هم به نماز جماعت جمعش یک ساعت و نیم نمی‌شود، من یک اتومبیل از وجوهات بخرم و در بیست و چهار ساعت، یک ساعت و نیم از آن کار بکشم، بقیه‌اش اینجا بخوابد. فردا جواب ولی عصر(عج) را چه بدهم!؟ آیت‌الله مرعشی تا آخرین روز زندگیش از ماشین شخصی استفاده نکرد و برای رفتن به درس و نماز مانند دیگران کرایه می‌داد و سوار تاکسی می‌شد.برای مساجد و حسینیه‌ها به مشکل اجازه صرف وجوهات می‌داد، می‌فرمود: از هدایا و تبرات استفاده کنید، هزینه کتابخانه نیز در مرحله اول از غیر وجوهات تامین می‌شود و تنها مواقع ضروری از وجوهات استفاده می‌شود، ولی برای ساختن مدارس علمیه اجازه می‌داد و می‌فرمود: اینجا جایی است برای سربازان امام زمان (عج).آیت‌الله العظمی مرعشی تا لحظه وفات در حفظ بیت‌المال دقت می‌کرد، در وصیتنامه‌اش می‌خوانیم: من به زودی از این دنیا می‌روم، در حالی که برای ورثه خود جز نامی نیک باقی نگذاشتم و آنها را به خداوند بزرگ سپرده‌ام. ]]> جهان اسلام Wed, 20 Jun 2012 22:15:51 GMT http://armageddon.ir/vglgrx9u4ak9n.1qaa.prv.html فروش آنلاین «شکلات های حلال» برای اولین بار در ژاپن http://armageddon.ir/vdcb.0b0urhbaaiupr.html به گزارش «آرماگدون» ، به نقل از « japantimes»،دانشگاه توکیوی ژاپن اقدام به فروش آنلاین شکلات های حلال به منظور بالا بردن آگاهی عمومی از غذاهایی کرده است که بر اساس استاندارهای اسلامی تولید می شود.تولید کننده شکلات های «حنان»، این شکلات ها را با استفاده از امولسیفایر سویا و بدون هیچ گونه مواد اولیه حیوانی تولید کرده است.این محصولات شامل شکلات های شیری، سفید و تلخ گواهینامه های حلال را از سوی موسسه آسیایی حلال نیپون بعنوان مجوزهای تحت قانون اسلامی کسب کرده اند.«ایمی گوتو» استاد مطالعات اسلام معاصر در دانشگاه توکیو در این باره گفت: مسلمانان در ژاپن در اقلیت و اغلب با تعصب و پیش داوری مواجه هستند.وی تصریح کرد که شاید عرضه شکلات های حلال بتواند به ایجاد پل ارتباطی میان مذاهب و فرهنگ های مختلف کمک کند.گوتو ابراز امیدواری کرد که ژاپنی ها بتوانند با این شکلات ها مفهوم حلال را درک کنند و به جای جدایی از هم شروع به مراقبت از یکدیگر کنند.هر بسته حاوی ۳۰ شکلات حدود ۱۰ دلار در مرکز ارتباطات دانشگاه و وب سایت آن به فروش می رسد. ]]> جهان اسلام Sat, 17 Mar 2018 23:50:41 GMT http://armageddon.ir/vdcb.0b0urhbaaiupr.html گزارشگر محجبه تلویزیون در ایلینوی آمریکا http://armageddon.ir/vdce.n8pbjh8ev9bij.html به گزارش «آرماگدون» ، به نقل از پایگاه خبری chicago.cbslocal ؛ طاهره رحمان، خبرنگار ۲۷ ساله از شهر ناپرویل (Naperville) در ایالت ایلینوی، نخستین گزارشگر محجبه در شبکه تلویزیونی WHBF وابسته به شبکه سی‌بی‌اس (CBS)، یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی آمریکا است که به صورت تمام وقت در این شبکه مشغول به کار شده است.دردانه رحمان، مادر طاهره در این باره گفت: به کارگیری طاهره در تلویزیون، موفقیت بزرگی برای بانوان مسلمان در آمریکا است.نتایج نظرسنجی انجام شده توسط مرکز تحقیقات پیو نشان می دهد ۶۸ درصد از مردان مسلمان و ۸۳ درصد از زنان مسلمان معتقدند مسلمانان در آمریکا با تبعیض مواجه هستند. ]]> جهان اسلام Fri, 09 Mar 2018 00:25:00 GMT http://armageddon.ir/vdce.n8pbjh8ev9bij.html عرضه پوشاک اسلامی در سان فرانسیسکو http://armageddon.ir/vdcb.0b0urhbfsiupr.html به گزارش «آرماگدون» ، به نقل از پایگاه خبری digitaljournal؛ این نمایشگاه که در سپتامبر ۲۰۱۸ برگزار خواهد شد، ماهیت پیچیده و متنوع سبک‌ها و طرح‌های پوشاک اسلامی را در سراسر دنیا بررسی خواهد کرد.این نمایشگاه نشان خواهد داد که چگونه بانوان مسلمان در داخل کشورهای خود و در خارج، داورهای مد و پوشاک شده و توجه رسانه‌ها را به پوشاک اسلامی جذب کرده‌اند.لورا کامرلنگو (said Laura Camerlengo)، معاون لباس و هنر نساجی موزه سان فرانسیسکو در این باره گفت:‌ نمایشگاه با نشان دادن فرهنگ‌های مختلف اسلامی شامل جدیدترین مد پوشاک از لباس‌های خانگی تا ورزشی و مجلسی خواهد بود.وی افزود: در نخستین روز این نمایشگاه گسترش اسلام در دنیا به ویژه در بریتانیا طی نشستی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ]]> جهان اسلام Fri, 23 Feb 2018 01:14:28 GMT http://armageddon.ir/vdcb.0b0urhbfsiupr.html فیلم سینمایی "به وقت شام" در بازار فیلم جشنواره برلین + پوستر بین المللی http://armageddon.ir/vdcc.eqea2bq0pla82.html به گزارش «آرماگدون» ، «به وقت شام» تازه ترین اثر ابراهیم حاتمی کیا با نام بین المللی (Damascus Time) در اولین نمایش خارجی خود در بازار فیلم جشنواره برلین به نمایش درخواهد آمد.فیلم «به وقت شام» شنبه، ۱۷ فوریه (۲۸ بهمن ۱۳۹۶) ساعت ۱۹:۳۰ به وقت برلین اکران شده است. این فیلم سینمایی نیز توسط خانه طراحان انقلاب اسلامی طراحی و اجرا شده است.هادی حجازی فر و بابک حمیدیان بازیگران اصلی این فیلم هستند و به همراه آنها، جمعی از بازیگران مطرح سوری و لبنانی نیز در فیلم ایفای نقش می‌کنند.به وقت شام به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا و تهیه‌کنندگی محمد خزاعی، جدیدترین محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر رونمایی و موفق به دریافت سه سیمرغ بهترین کارگردانی، بهترین صداگذاری و بهترین موسیقی متن شد.برای دریافت سایز اصلی اینجا را کلیلک کنید. ]]> جهان اسلام Sat, 24 Feb 2018 06:51:13 GMT http://armageddon.ir/vdcc.eqea2bq0pla82.html چگونه وارد بازی «نهنگ آبی» شدیم http://armageddon.ir/vdcd.s092yt0zsa26y.html شب گذشته درحالی وزیر ارتباطات در میانه گفتگویی در شبکه خبر صراحتاً اعلام کرد «نهنگ آبی بازی نیست» و «این چالش هیچ قربانی‌ای در ایران نداشته» که چند ساعت قبل و در قالب برنامه پربازدید صبحگاهی «حالا خورشید»، مخاطبان رسانه ملی با جزئیاتی به ظاهر دقیق در جریان «تبعات نصب و استفاده» از این «بازی» قرار گرفتند و حتی با پخش تصویری از لوگوی آبی‌رنگ این بازی، ‌ رضا رشیدپور مجری برنامه از والدین ایرانی خواست نسبت به نصب این «بازی» بر تلفن همراه نوجوانان‌شان حساس باشند! حالا تکلیف مخاطب رسمی‌ترین رسانه کشور چیست؟آنچه به آن اشاره شد، تنها نمونه‌ای از جوی است که بیش از یک ماه است فضای رسانه‌های رسمی و غیررسمی کشور را اشغال کرده است. ماجرای «نهنگ آبی» از نمونه‌های جالب برای بررسی تأثیرگذاری رسانه‌ها در فراگیری یک باور است. باور به وجود یک «تهدید» فارغ از اینکه آیا ابزار تحقق آن وجود خارجی دارد یا خیر! قبل از پرداختن به این بررسی اما لازم است بدانیم واقعیت «نهنگ آبی» چیست؟یک مرور؛ داستان از کجا شروع شد؟یک ویدئوی کوتاه چند دقیقه‌ای با حضور فردی گمنام که با ادبیات کارشناسان فضای مجازی، ‌ اقدام به «افشاگری» درباره یک «بازی خطرناک» به نام «نهنگ سفید» می‌کرد، ‌ در فضای مجازی منتشر شد. ویدئویی که تصاویری تکان‌دهنده از یک خودکشی به واسطه پریدن از ارتفاع هم به آن ضمیمه شده بود و طبیعتا تأثیرگذاری آن را چند برابر کرده بود. این ویدئو به همان سرعت که کاربران فضای مجازی را متوجه خود کرد، برخی کارشناسان رسانه و بازی‌های رایانه‌ای را هم کنجکاو کرد تا به صحت‌سنجی آن بپردازند. زمان زیادی لازم نبود که مشخص شود «نهنگ سفید» وجود خارجی ندارد و برخی حدس و گمان‌ها به این سمت رفت که احتمالا منظور این ویدئوی ظاهرا هشداردهنده همان چالش قدیمی «نهنگ آبی» است. چالشی که وجه تسمیه آن هم اقدام دسته‌جمعی گونه‌ای از نهنگ‌ها برای گرفتار کردن خود در شن‌های ساحل و نهایتا خودکشی بود. جالب اینکه با اندکی جستجوی بیشتر مشخص شد تصاویر خودکشی ضمیمه شده به ویدئو نیز ربطی به «نهنگ آبی» ندارد و مربوط به حادثه‌ای دیگر بوده است.ویدئوی مشکوک اما قبل از نتایج صحت‌سنجی‌ها به دست خبرنگاران رسانه ملی رسید و پخش گزارشی داغ مستند بر همین ویدئوی مشکوک در بخش خبری ۲۰:۳۰ موج هشدار نسبت به «بازی خطرناک نهنگ آبی» را رسمیت بخشید. روزنامه‌های رسمی و سایت‌های خبری هم برای بازنماندن از غافله پرداختن به این پدیده احتمالا جذاب، دست به تولید محتوا و انتشار آنالیزهایی درباره جزئیات این «بازی خطرناک» زدند.یکی از تصاویری که به‌عنوان صفحه اصلی «بازی نهنگ آبی» در فضای مجازی منتشر شد!کار تا جایی پیش رفت که برخی کانال‌های غیررسمی در فضای مجازی از جزئیات ۵۰ مرحله بازی «نهنگ آبی» هم رونمایی کردند و ۵۰ دستوری که کاربر این بازی گام‌به‌گام باید انجام می‌داد تا به دستور نهایی یعنی «خودکشی» برسد هم رسانه‌ای شد.توضیحاتی که شنیده نشددر لابه‌لای حجم اخبار و تحلیل و گزارش درباره این پدیده اما کمتر کسی توضیحات تخصصی‌ترین مرجع در این حوزه یعنی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای را جدی گرفت. آنجا که ابتدا حسن کریمی‌قدوسی مدیرعامل این بنیاد در نشستی خبری صراحتا اعلام کرد نهنگ آبی یک بازی نیست بلکه چالشی قدیمی مربوط به کشور روسیه است و ربطی به ایران هم ندارد.از سوی دیگر رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا هم در توضیحاتی اعلام کرد: خوشبختانه این بازی در ایران قربانی نداشته و برخی از تصاویر و فیلم‌هایی که در این زمینه وجود دارد و به این بازی در ایران منتسب، شده است صحت ندارد. این تصاویر مربوط به کشورهای دیگر یا اقدامات دیگری است که به این بازی مرتبط نبوده و به اشتباه به کاربران ایرانی نسبت داده شده است.با این همه اما جو «نهنگ آبی» رسانه‌ها را بلعید و کار تاجایی بالا گرفت که شایعه قربانی‌گرفتن این «بازی» در داخل کشور در فضای مجازی پیچید. شایعه‌ای که هیچ چیز به‌اندازه اعلام رسمی یک نهاد انتظامی نمی‌توانست دامنه آن را گسترده کند؛ ماجرای خودکشی دو دختر نوجوان اصفهانی و اعلام پلیس اصفهان مبنی‌بر اینکه اقدام این دو نوجوان متأثر از «استفاده آن‌ها از بازی نهنگ آبی» بوده است، پرونده این پدیده را وارد فاز تازه‌ای کرد.رسانه‌هایی که گویی با فاصله گرفتن از موج اولیه هشدار و آسیب‌شناسی «بازی نهنگ آبی»، جذابیت این سوژه را کم‌رنگ شده می‌دانستند، حالا بهانه تازه‌ای برای پرداختن به آن پیدا کردند و بازهم این کلیدواژه به صفحات روزنامه‌ها و برنامه‌های تلویزیونی راه پیدا کرد. این‌بار مستند به یک واقعه تلخ!آش این‌بار آنقدر شور شد که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای رسما بیانیه‌ای صادر کرد و ضمن رد امکان انتساب خودکشی دو دختر نوجوان با «نهنگ آبی» باردیگر تأکید کرد که این پدیده یک «بازی» نیست. نکته‌ای که وزیر ارتباطات هم در برنامه زنده شبکه خبر بر آن تأکید کرد و همزمان خبر داد؛ «مطابق پیگیریها از پلیس فتا، خودکشی دو نوجوان اصفهانی ارتباطی با این چالش نداشت.» تا شاید پایانی باشد بر جو کاذبی که حتی رسانه ملی هم از آن مصون نماند!با واقعیت «نهنگ آبی» آشنا شویدپس از قبول اینکه «نهنگ آبی» اساسا بازی نیست و ماهیتی متفاوت از یک اپلیکشن و یا نرم‌افزار قابل نصب بر تلفن همراه دارد احتمالا جدی‌ترین سوال این است که واقعیت درباره این پدیده چیست؟ برای رسیده به جواب این سوال سراغ پژوهشگری رفتیم که از زمان آغاز این جریان رسانه‌ای تحقیقاتی درباره ریشه‌ها و ابعاد این پدیده داشته است.علی صابونچی پژوهشگر جوانی است که چند سالی است با مدیریت مرکز فرهنگی «آرماگدون» به صورت متمرکز بر روی مباحث و پدیده‌های آخرالزمانی تحقیق و پژوهش انجام می‌دهد و طبیعتا سرگرمی و به تبع صنعت گیم هم سهمی در این پژوهش‌ها داشته است. این کارشناس بازی‌های رایانه‌ای هنگام طرح موضوع «نهنگ آبی» برای انجام گفتگو با تأکید بر اینکه درباره پدیده‌ای صحبت می‌کند که اساسا «بازی» نیست و ربطی هم به صنعت گیم ندارد، گفت: براساس اطلاعات موجود، داستان نهنگ آبی زمانی آغاز شد که یک دانشجوی روانشناسی در روسیه چالشی را در یک شبکه اجتماعی طراحی کرد. این دانشجو در مقام ادمین یک کانال، دستوراتی را برای کاربران و اعضا به اشتراک می‌گذاشت که براساس آن‌ها باید اعضا اقدام به کارهایی مانند طراحی نهنگ با تیغ بر بدن خود می‌کردند. بعد هم می‌خواسته تصاویر انجام این دستورات را به صورت خصوصی برای او ارسال کنند تا دستورات بعدی صادر شود. در این فرآیند ادمین با ایده‌هایی مانند تسلط بر لوکیشن کاربران، آن‌ها را تحت تسلط خود قرار می‌داده و دست آخر هم فرمان پرش از ارتفاع بلند را صادر می‌کرده است.صابونچی ادامه می‌دهد: واقعیت این است که در این چالش هم کسی که دستورات را صادر می‌کرده و هم آن‌ها که به‌دنبال اجرای دستورات می‌رفتند، به‌ فکر اثبات خود بوده‌اند و طبیعتا فردی که تا ۴۹ مرحله کارهای محیرالعقولی را انجام داده شاید برایش سخت نباشد که در مرحله آخر دست به خودکشی بزند. این تمام اطلاعی است که از اصل پدیده وجود دارد و حتی در نمونه روسی آن هم اطلاع دقیقی درباره اینکه واقعا چه تعداد قربانی داشته‌است در دست نیست.ورود با تأخیر صداوسیما؛ تحریک یا اقناع!وی درباره بازتاب این پدیده در فضای مجازی هم توضیح داد: نکته مهم در این بازتاب‌ها که باعث شد بسیار هم فراگیر شود این بود که تصاویر موجود از برخی صحنه‌های خودکشی که الزاما ربطی هم به این پدیده نداشت به اسم «نهنگ آبی» در فضای مجازی منتشر شد و طبیعا این ذهنیت به وجود آمد که این پدیده در حال گرفتن قربانیان زیادی است.معروف‌ترین تصویر منتسب به یکی از مراحل چالش «نهنگ آبی»صابونچی درباره اینکه از نظر سخت‌افزاری آیا مخاطبان «نهنگ آبی» از نرم‌افزار و یا اپلیکشن خاصی باید استفاده می‌کردند هم می‌گوید: اصلا اینگونه نیست، نقطه شروع این چالش صرفا یک ایده در قالب یک کانال مجازی بوده است. مثل بسیاری از کانال‌هایی که همین امروز هم در ابزارهای اطلاع‌رسانی تلفن همراه فعال‌اند و دولت روسیه هم خیلی زود با این پدیده مقابله کرد.این کارشناس فرهنگی می‌گوید: اصلی‌ترین آسیب این است که متأسفانه در سال‌های اخیر هر پدیده‌ای به سرعت در فضای رسانه‌ای پروبال پیدا می‌کند و به قاعده یک کلاغ، چهل کلاغ، در حجمی وسیع بازتاب پیدا می‌کند. در این فضا کیفیت ورود صداوسیما هم علاوه‌بر اینکه خیلی دیر بود، به صورتی بود که بیش از اقناع‌کنندگی، تحریک‌کننده بود! اگر در همان گزارش‌های اولیه رسانه ملی سراغ کارشناسان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌رفت و آن‌ها اعلام می‌کردند که اساسا این پدیده «بازی» نیست و مهمتر از آن ربطی به ایران ندارد، شاید تأثیرگذاری بیشتری می‌داشت اما متأسفانه پیش از این ورود، پدیده «نهنگ آبی» در فضای مجازی شهرت پیدا کرد و اطلاعات غلط درباره آن منتشر و موجب هراس خانواده‌ها شد.«چالش نهنگ آبی» امکان قربانی گرفتن در ایران را نداردصابونچی به نکته مهمی درباره امکان فراگیری این چالش در ایران هم اشاره می‌کند: حتما این پدیده در ایران نفوذ نداشته به دو دلیل مشخص، ‌ اول اینکه برای ارتباط با ادمین این چالش باید عضو آن شبکه اجتماعی روسی شویم و آن شبکه خاص در ایران فعال نیست و از سامانه عرضه نرم‌افزارهای تلفن همراه هم حذف شده است. بر فرض هم که کسی می‌توانسته عضو این شبکه و آن کانال خاص شود، ‌ برای ارتباط با ادمین باید زبان روسی یاد می‌گرفته! جالب‌تر از همه اینکه زمانی این خبرها در ایران دست به دست شد، که اساسا ادمین اصلی توسط پلیس روسیه دستگیر شده بود و امکان عضوگیری جدید نداشته است.وی ادامه می‌دهد: همه این‌ها نشان می‌دهد فضای رسانه‌ای پیرامون پدیده «نهنگ آبی» یک جو کاذب بوده است که متأسفانه درباره پرونده خودکشی دو نوجوان در اصفهان شاید نمونه‌ای از بازتاب‌های آن بودیم. وقتی کانال و ادمینی وجود نداشته طبیعتا این دو نوجوان امکان استفاده واقعی از آن را نداشته‌اند اما شاید به دلایلی همچون مطرح کردن خود، ‌ از این نام در فایل صوتی خود استفاده کردند.صابونچی در ادامه مباحث خود، فراتر از مصداق «نهنگ آبی» رفته و می‌گوید: آسیب اصلی در اجتماع تأثیرپذیری بیش از اندازه جوانان و نوجوانان از فضای مجازی است. ایرادی که بارها کارشناسان ما درباره میزان استفاده نوجوانان و حتی کودکان از ابزارهای ارتباطی مانند تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی ناظر بر همین تأثیرپذیری بیش از اندازه است. فرآِیندی که باعث شده است فضای مجازی تبدیل به مرجع اطلاعات مردم شود. این همان اقیانوس به عمق یک وجب است که طبیعتا آسیب‌های بسیاری را به همراه دارد.مراقب نهنگ‌های قلابی داخلی باشیماین کارشناس آینده‌پژوهی در حوزه فرهنگ معتقد است: عدم اعتماد به فضای مجازی نیاز به فرهنگسازی دارد. کمااینکه ما در گزاره‌های دینی خود هم این توصیه را داریم که ترک ذکر باطل، موجب ناپدید شدن آن می‌شود. پس چه بهتر که با همین نگاه دینی بدانیم هر آنچه در فضای مجازی به دست‌مان می‌رسد اشتباه و دروغ است، مگر آنکه خلافش ثابت شود.صابونچی باردیگر با ابراز تأسف از فضای کاذب رسانه‌ای پیرامون نهنگ‌ آبی می‌گوید: فراموش نکنیم هرچند اصل داستان تا به اینجا مصداق بیرونی نداشته اما امروز بستر سوءاستفاده بسیار فراهم است و بعید نیست در همین شبکه‌های مجازی موجود در کشور افرادی بخواهند با سوأستفاده از شهرت رسانه‌ای «نهنگ آبی» کانال‌هایی را راه‌اندازی کنند و قربانیانی بگیرند. متأسفانه به دلیل اشتباه رسانه‌ای ما زمینه این سوءاستفاده‌ امروز فراهم است و باید نسبت به آن هوشیار باشیم.این نکته پایانی همان هشداری است که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هم در بیانیه اخیر خود به آن اشاره کرد و نوشت؛ «موج‌سواری رسانه‌ای در این زمینه خطرناک بوده و ممکن است سودجویانی با کپی‌برداری از مراحل نهنگ آبی، چالش‌های مشابهی را در کشور راه‌اندازی کرده و بحران‌آفرینی کنند.»در انتظار گزارش‌های تکمیلی...فارغ از این واقعیت‌ها درباره پدیده «نهنگ آبی» و تجربه‌ای که در پرداخت رسانه‌ای به این موضوعات و پدیده‌های مشابه به‌دست آوردیم، نباید فراموش کنیم که کل این گزارش می‌توانست رویکرد دیگری هم داشته باشد؛ رویکری مبتنی‌بر جامعه‌شناسی و رفتارشناسی.«نهنگ آبی» یک بهانه است؛ چه واقعی و چه کاذب، مهمترین نکته درباره جریان اخیر پرداختن به بسترهای پذیرش پدیده‌هایی از این دست در جامعه است. برخلاف ابهام درباره ماهیت «نهنگ آبی» خودکشی دو دختر نوجوانی اصفهانی واقعیتی است که پیش روی ما قرار دارد و قابل نادیده گرفتن هم نیست.روزگذشته و همزمان با یادداشت‌ها و مطالبی که در رد صحت ماجرای نهنگ آبی در فضای مجازی دست به دست می‌شد، برخی با جستجو در فروشگاه‌های مجازی فروش نرم‌افزار، نمونه‌هایی داخلی از بازی‌هایی را فهرست کردند، که پایه و اساس آن انتقام و خشونت است. یکی از این بازی‌ها در کمتر از چند روز از عرضه، ‌ بالغ بر ۵ هزاربار از سوی کاربران نصب شده است و بعید نیست با فراگیرتر شدن هشدار نسبت به استفاده از آن، شاهد جریان معکوس سیر صعودی کاربرانش باشیم!این‌ها واقعیت‌هایی است که پرداختن به آن نیاز به گزارش‌های تکمیلی دیگری دارد. گزارش‌هایی که احتمالا باید کلیدواژه‌های آن به جای مصادیقی همچون «بازی‌های رایانه‌ای» و یا «نهنگ آبی» گزاره‌هایی کلان‌تر همچون «صنایع فرهنگی» و یا «سبک زندگی» باشد. ]]> جهان اسلام Tue, 24 Oct 2017 03:53:16 GMT http://armageddon.ir/vdcd.s092yt0zsa26y.html