
واکنش شرکت سازنده «میدان نبرد 3» به ممنوعیت فروش این بازی در ایران
مشرق , 12 دی 1390 ساعت 3:02
به دنبال تحریم خودجوش و در پی آن ممنوعیت عرضه بازی میدان نبرد 3 در ایران، نماینده شرکت الکترونیک آرتس نسبت به این ممنوعیت واکنش نشان داده و این اقدام را در راستای حفظ منافع این شرکت دانسته است.
به گزارش «آرماگدون» ، عرضه بازی سیاسی و بحثبرانگیز «میدان نبرد ۳» که در آن به خاک میهنمان به عنوان یکی از دشمنان اصلی آمریکا، تعرض شده و مورد حمله قرار میگیرد، تاکنون انتقادها و بحثهای زیادی را به همراه داشته است.
عرضه این بازی در زمانی صورت گرفت که رسانهها و دولتمردان آمریکایی شدیداً سعی دارند تا ایران را به بهانههای مختلف و اتهامات جعلی و ساختگی در جامعه بینالملل و اذهان عمومی تحت فشار شدید قرار دهند. در این زمینه آمریکا اقدامات و فعالیتهای ایرانهراسانه زیادی انجام داده که یکی از آنها عرضه همین بازی میباشد.
این بازی که همانند اکثر دیگر بازیهای خارجی، اصولاً نسخههای کپیشده آن در ایران به فروش میرسد، ابتدا به صورت خودجوش و سپس توسط مجاری قانونی با ممنوعیت فروش مواجه شد. هرچند مسلماً هنوز هستند کسانی که به دلایل مختلف این بازی را در ایران عرضه و یا بازی میکنند، اما بیشک این اقدام در منع فروش، نوعی اعتراض به همین سیاستهای تجاوزگرانه و ایرانهراسانه آمریکا میباشد، که البته بازتاب آن نیز در رسانههای خود آمریکا و به ویژههای سایتهای پرطرفدار بازی دیده میشود.
از نشانههای بازتاب این اقدام میتوان به خبر سایت بازی gamespot.com و اظهارنظر یکی از نمایندگان شرکت سازنده بازی اشاره کرد. گیم اسپات در خبر خود به ممنوعیت عرضه این بازی اشاره کرده و به نقل از خبرگزاری فارس از گروهی از «جوانان ایرانی» نام میبرد که با جمعآوری بیش از ۵ هزار امضا به صورت آنلاین، شکایتنامهای را تنظیم کرده و اعتراض خود را نسبت به این بازی این چنین اعلام داشتهاند: «میدانیم که داستان یک بازی ویدیویی داستانی خیالی است... اما معتقدیم که این بازی عمداً در زمانی عرضه شده است که آمریکا سعی دارد در جهت تهدید ایران به جامعه بینالملل فشار وارد کند.» این سایت همچنین بدون اشاره به منبع خاصی و ذکر عبارت «گزارشها حاکی از آن است»، مدعی میشود که «مقامات دولتی [ایران] به برخی از مغازهها یورش برده و مغازهداران را به علت فروش پنهانی این بازی دستگیر کردهاند.»
همچنین، به گفته گیم اسپات، یکی از نمایندگان شرکت الکترونیک آرتس که از وی نامی برده نشده است، نظر خود را نسبت به ممنوعیت عرضه این بازی در ایران این چنین اعلام کرده است: «از آنجا که میدان نبرد ۳ قابل عرضه و خرید در ایران نمیباشد، تنها امیدواریم که این ممنوعیت کمک کند تا مانع از رسیدن نسخههای کپی و سرقتی به دست مصرفکنندگان آنجا شود.»
البته این نخستین باری نیست که فروش یک بازی در یک کشور با تحریم مواجه میشود. پیش از این نیز بازی Mercenaries ۲ در سال ۲۰۰۶ بحث و جدالهایی را در کشور ونزوئلا به وجود آورد، چرا که این گونه القا میکرد که رأس حکومت این کشور «یک فرد مستبد و قدرتطلب» است که بقیه مردم را تحت ظلم شدید قرار میدهد، و از این رو فروش آن در ونزوئلا ممنوع شد. در سال ۲۰۰۴ نیز عرضه بازی Ghost Recon ۲ در کره جنوبی با ممنوعیت مواجه شد چرا که این بازی سعی داشت با ارائه داستانی تفرقهافکنانه چنین اعلام کند که شبه جزیره کره در سال ۲۰۰۷ با مشکل اساسی مواجه خواهد شد و کشورهای کره جنوبی و شمالی با هم وارد جنگ شدیدی میشوند.
چنین به نظر میرسد که سیاست شرکتهای بزرگ بازیسازی آمریکایی در ساخت چنین بازیهای جنگیای این است که القا کنند: قهرمانان یعنی نیروهای آمریکایی؛ دشمنان یعنی دیگر جهانیان.
کد مطلب: 391
آدرس مطلب: http://armageddon.ir/vdcgrq9w4ak9y.pra.html
آرماگدون
http://armageddon.ir