شکلات حلال و فرصت صادرات برای کشورهای اسلامی
با افزایش آگاهی کشورهای اسلامی و اهتمام به استفاده از محصولات حلال، صنعت تولید شکلات و شیرینی در کشورهای آسیای مرکزی رشد و توسعه خوبی داشته است؛ بهگونهای که محصولاتی که نشان حلال ندارند، نمیتوانند در این بازارها رشد کنند.
جمعه ۲۳ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۴۵
کد مطلب: 5767
پایگاه خبری بلومبرگ با ارائه گزارشی در ارتباط با اهتمام برخی کشورهای مسلمان به تولید شکلات که یکی از رو به رشدترین بازارهای جهان بهشمار میرود، نوشت: با افزایش استقبال مسلمانان از شیرینی و شکلاتهایی که از مواد اولیه و بر اساس اصول اسلامی تهیه شده باشند، مالزی وارد بازار شکلاتهای حلال شده است.
با وجود این که کشت کاکائو در مالزی به میزان چشمگیری نیست، این کشور با واردات کاکائو از کشور همسایه خود اندونزی، دومین کارخانه تولید کاکائو در آسیا را از آن خود کرده و بیشترین فرآوردههای کاکائوی حلال را که در ساخت آن از الکل و برخی فرآوردههای حیوانی استفاده نشده است، تولید میکند.
«امیل فازرا»، یکی از بزرگترین تحلیلگران شرکت بینالمللی «یورومانیتور» در سنگاپور میگوید: نشان حلال در بازارهایی که دارای اکثریت مسلمان هستند، مانند مالزی و اندونزی یکی از اصول بهشمار میآید. بهویژه این که انتظار میرود، در بازارهایی که مسلمانان از قدرت خرید بالاتری برخوردارند، محصولات دارای نشان حلال نسبت به دیگر محصولات فروش بالاتری داشته باشند.
شرکت «دازل فود» که انواع شکلات را با دو برند «مست کوکو» و «ماری کوکو» تولید میکند، در سال ۲۰۰۹ در مجموعه تولید کالاهای حلال قرار گرفت و بدین گونه علاوه بر بازارهای محلی، محصولات خود را به کشورهای سنگاپور، اندونزی، چین و خاورمیانه نیز تولید کرد.
مدیر این شرکت که در شهر سیلانگور در مالزی واقع شده است، با بیان این که نشان حلال بر روی محصولات این کارخانه موجب شده فروش آن بین ۲۰ تا ۳۰ درصد در سه سال اخیر افزایش یابد، تأکید میکند: تقاضای محصولات حلال به سرعت در جهان رو به افزایش است.
«نور هاینیالدین»، مدیر شورای کاکائوی مالزی نیز در این باره گفت: کشورهای دارای اکثریت مسلمان در آسیا و خاورمیانه، بیشترین فرصتهای افزایش سطح صادرات را دارند و محصولات حلال دیگر یک بازار مخصوص به خود نداشته بلکه جزء کالاهای اساسی بهشمار میروند.
وی همچنین تصریح کرد: با افزایش آگاهی کشورهای اسلامی و توجه به استفاده از محصولات حلال، صنعت تولید شکلات و شیرینی در کشورهای آسیای مرکزی رشد و توسعه خوبی داشته است؛ بهگونهای که محصولاتی که نشان حلال ندارند، نمیتوانند در این بازارها رشد کنند.