موج اعتراضات در سنگال در پی انتشار کتاب موهن به قرآن
انتشار یک کتاب موهن به قرآن در سنگال که در آن قرآن متأثر از فرهنگ یونانی معرفی شده است!، انتقاد علمای سنگالی را برانگیخت.
شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب: 2694
به گزارش «آرماگدون» ، به نقل از پایگاه خبری «الیوم السابع» مصر، رهبران گروههای دینی سنگال دیروز، دوم خرداد، انتشار کتاب «قرآن و فرهنگ یونانی» را که در آن قرآن متأثر از فرهنگ یونانی معرفی و معراج پیامبر(ص) نفی شده است، محکوم کردند.
سیرینیی سیدی مختار مباکی، از رهبران مریدیین(یکی از فرق دینی سنگال) با صدور بیانیهای اظهار کرد: «ما محتوای این کتاب تأسف برانگیز و مخدوشکننده رسالت قرآن و کرامت پیامبر(ص) و عقیده اسلامی را بهشدت محکوم میکنیم.»
مباکی در ادامه افزود: «من با همه مسلمانان ابراز همدردی و اعلام میکنم که در کنار آنان از اسلام و ارزشهای والای این دین مصرانه دفاع خواهم کرد.»
وی همچنین بیان کرد: عمر سانخاره، کارشناس زبان فرانسوی کتابی «قرآن و فرهنگ یونانی» را با همکاری مرکز انتشاراتی «هارماتان» منتشر کرده و در آن مدعی شده که قرآن متأثر از فرهنگ یونانی است.
سانخاره همچنین در این کتاب با ادعاهایی بیاساس، معراج پیامبر(ص) را نفی کرده و مدعی شده است که آن حضرت امی نبوده است!
مؤسسه غیر دولتی «جمره» در سنگال که مدافع ارزشهای اسلامی است با پیوستن به موج اعتراضات، از امامان جماعت درخواست کرده است که محتوای این کتاب موهن به قرآن را در خطبههای نماز جمعه محکوم کنند.
عمر سانخاره از مؤسسان انجمن پیروان «لئپولد سدار سنگور»، رئیسجمهور اسبق سنگال در این کتاب موهن ادعا میکند که حضرت محمد(ص) آنچنان که در قرآن ذکر شده است، بیسواد (امّی) نبوده است و مراد از کلمه «امیون»، بیسوادبودن نیست بلکه معنی آن «پیامبری از امت خودتان» است!
سانخاره همچنین مدعی میشود که پیامبر اسلام(ص) آیات قرآن را از فرهنگ یونانی الهام گرفته است و این سورهها و آیات وحی الهی نیستند!
معراج پیامبر(ص) در قرآن
این نویسنده سنگالی در حالی داستان معراج پیامبر(ص) در یک شب از مکه معظمه به مسجدالاقصی و از آنجا به آسمانها و بازگشت به مکه را نفی میکند که این واقعه در دو سوره «اسراء» و «نجم» ذکر شده است.
در آیه ۱ سوره اسراء درباره این واقعه آمده است: «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ البَصِیرُ: منزه است آن [خدایى] که بندهاش را شبانگاهى از مسجد الحرام به سوى مسجد الاقصى که پیرامون آن را برکت دادهایم سیر داد تا از نشانههاى خود به او بنمایانیم که او همان شنواى بیناست.»
آیات سوره نجم نیز که در آن به معراج پیامبر(ص) اشاره شده، بدین شرح است: «وَهُوَ بِالأفُقِ الأعْلَى ﴿٧﴾ ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّى ﴿٨﴾ فَکَانَ قَابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنَى ﴿٩﴾ فَأَوْحَى إِلَى عَبْدِهِ مَا أَوْحَى ﴿١٠﴾ مَا کَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَى ﴿١١﴾ أَفَتُمَارُونَهُ عَلَى مَا یَرَى ﴿١٢﴾ وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرَى ﴿١٣﴾ عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى ﴿١٤﴾ عِنْدَهَا جَنَّةُ الْمَأْوَى ﴿١٥﴾ إِذْ یَغْشَى السِّدْرَةَ مَا یَغْشَى ﴿١٦﴾ مَا زَاغَ الْبَصَرُ وَمَا طَغَى ﴿١٧﴾ لَقَدْ رَأَى مِنْ آیَاتِ رَبِّهِ الْکُبْرَى ﴿١٨﴾: در حالى که او در افق اعلى بود، در شب معراج نزدیک و نزدیکتر شد، تا آنکه فاصله او [با مقام قرب خاص خدا] به اندازه طول دو کمان یا کمتر بود. در اینجا، خداوند آنچه را وحی کردنی بود، به بنده اش وحی کرد. آنچه را دید، انکار نکرد. آیا با او درباره آنچه دید، مجادله و ستیز میکنید؟ و بار دیگر نیز او را نزدیک سدرةالمنتهی که بهشت جاویدان در آنجاست، دیده است. در آن هنگام که چیزی (شکوه و نور خیرهکنندهای) سدرةالمنتهی را پوشانده بود. چشم او هرگز منحرف نشد و طغیان نکرد. (آنچه را دید، واقعیت بود) او در شب معراج، برخی نشانههای بزرگ پروردگارش را دید».
امیبودن پیامبر(ص)
یکی از مسائلی که در بحث اعجاز قرآن مطرح میشود، «امی» بودن پیامبر اعظم(ص) است. در قرآن کریم به «امی» بودن پیامبر(ص) اشاره شده و در آیه ۲ سوره جمعه آمده است: «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ: اوست آن کس که در میان بیىسوادان فرستادهاى از خودشان برانگیخت تا آیات او را بر آنان بخواند و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت بدیشان بیاموزد و [آنان] قطعا پیش از آن در گمراهى آشکارى بودند»
در آیات دیگری از قرآن نیز از ننوشتن و نخواندن پیامبر(ص) پیش از بعثت سخن گفته شده است.