در دومین روز از همایش تخصصی دین زاو مطرح شد:
نقش بازیهای رایانهای درپروژه اسلامهراسی
صابونچی با اشاره به بازی های رایانه ای گفت: طراحان و سازندگان این نوع بازی ها هدفی غیر از ایجاد سرگرمی برای مخاطبان دارند، آنها پروژه اسلام هراسی را در قالب ساخت بازی های یارانه ای کلید زدند.
شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب: 6576
علی صابونچی در دومین روز از برگزاری همایش تخصصی دین زاو با اشاره به سبک و صیاق بازی های دهه ۶۰، اظهار داشت: بازی هایی که در ۲ دهه اخیر مورد استفاده قرار می گرفت بسیار ساده و فاقد سناریو از پیش طراحی شده بودند، اما امروز بازی های یارانه ای متعددی وجود دارند که علاوه بر ایجاد سرگرمی، تفکرات و خواسته های دشمن را به ذهن مخاطب القا می کنند.
وی در ادامه گفت: امروز مخاطبان با در اختیار داشتن تبلت، گوشی های همراه و کامپیوتر به راحتی می توانند در هر زمانی که بخواهند مشغول به بازی های رایانه ای شوند، و بدون اینکه متوجه شوند تحت تاثیر پیامدهای منفی این فضا قرار گیرند. به عنوان مثال در بسیاری از این بازی ها ترویج خشونت صورت می گیرد که این احساس ناخودآگاه برای مخاطب، عادی جلوه داده می شود.
این کارشناس حوزه اسلام هراسی گفت: در گذشته خانواده ها نگران این بودند که فرزندانشان در کوچه به هنگام بازی با همبازی های غیر موجهی معاشرت داشته باشند، اما با پیشرفت تکنولوژی و عرضه کامپیوتر به بازار خانواده ها نسخه درمان نگرانی خود را در تهیه کامپیوتر برای فرزندانشان جستجو کردند، آنها بر این باور بودند که فرزندشان در خانه در محیطی آرام مشغول بازی است، اما غافل از آنکه می توانند در معرض خطرهای جدی از جمله اعتیاد به بازی های رایانه ای بود، قرار گیرند.
صابونچی با اشاره به سبک بازی های رایانه ای گفت: ایجاد احساس هیجان، ترس، مبارزه، ترویج خشونت، کشت و کشتار، از جمله موارد منفی است که طراحان این بازی ها برای مخاطبان برنامه ریزی کرده اند.
وی با توجه به اینکه پروژه اسلام هراسی در دستور کار دشمنان قرار دارد گفت: در بسیاری از این بازی ها که در دسترس عموم قرار دارد نشانه هایی از شیطنت و توطئه های دشمنان وجود دارد، در حقیقت آنهایی که دستشان به خون بسیاری از مردم مسلمان آغشته است می کوشند تا در قالب این بازی ها مسلمانان را جنایت کار ، تروریست و مخل نظم و امنیت جهان و آمریکایی ها را افرادی صلح طلب و مبارزه گر با ظلم و ستم معرفی کنند.
وی با اشاره به بازی حمله به اردوگاه، گفت: در این بازی که مبارزه با تروریست ها محور اصلی است کوشیده شده که در مناطقی که تروریست ها وجود دارند صدای اذان پخش شود و آیات قرآن روی دیوارها بصورت معکوس نوشته شده است. بطوری که مخاطب در حین بازی احساس کند که مسلمانان ترویست هستند.
وی در ادامه اظهار داشت: در این بازی که جنگ را در کشور لیبی طراحی کرده اند، در برخی از امکان مذهبی در این کشور صدای اخبار ایران از رادیو پخش می شود، به این معنا که ایران حامی تروریست است.
صابونچی با توجه به اینکه اغلب بازی های اسلام ستیز بازی هایی با سبک اکشن و جنگجویانه هستند، بیان داشت: بطور مثال، در بازی "هیت من"که فردی آمریکایی برای خنثی کردن کلاهک هسته ای به ایران سفر کرده است، در فضای بازی مسجدهایی با معماری ایرانی نشان داده می شوند اما افرادی که از اماکن دفاع می کنند با ظاهری همانند افغان ها ملبس شده اند، و همچنین اسامی متبرک خداوند روی معابری که افراد از آن گذر می کنند هک شده اند.
وی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از بازی های رایانه ای با توطئه دشمنان حتی قبل از اتفاقات یا جنگ ها ساخته و منتشر می شوند، گفت: یک ماه قبل از حمله آمریکه به افغانستان، بازی یارانه ای به نام دلتا فورس روانه بازار شد که حمله آمریکا به افغانستان را بازگو می کرد و افغانستان را کشوری تروریست جلوه می داد، بنابراین، زمانی که آمریکا به کشور افغانستان حمله کرد، این موضوع برای مردم آمریکا بسیار عادی و حتی ضروری جلوه کرد.
این منتقد بازی های رایانه ای با اشاره به اشغال سفارت ایران در انگلیس توسط صدام حسین در سال ۱۳۵۸، اظهار داشت: پس از رخ دادن این اتفاق بازی ای دقیقا با همین مضمون روانه بازار شد و المان هایی که در این بازی طراحی شده بود ایران را حامی تروریست نشان می داد.
وی در خاتمه گفت: خانواده ها و افراد جامعه ما باید بسیار محتاط تر از قبل عمل کرده و در انتخاب بازی های رایانه ای هوشیار باشند؛ چرا که دشمن نتواند به راحتی به ذهن قشر نوجوان ما نفوذ کرده و تمام افکار و نظرات آنها را به راحتی تحت سلطه خود در آورد.