منابع درسی اسلامی در مدارس آلمان؛ کلیشهها و محتوا
با توجه به شرایط و موقعیت فعلی که در آن شمار کودکان مسلمان در مدارس آلمان رو به افزایش است، پرداختن به مسئله منابع درسی از جمله موضوعات مهم در این حیطه بهشمار میرود.
يکشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۳:۴۴
کد مطلب: 5640
به گزارش «آرماگدون» ، در شماره ۳۱۷ هفتهنامه خبری رایزنی فرهنگی ایران در آلمان در مطلبی با عنوان «کتب اسلامی در مدارس آلمان؛ کلیشهها و محتوا» آمده است: با توجه به شرایط و موقعیت فعلی که در آن شمار کودکان مسلمان در مدارس آلمان رو به افزایش است، پرداختن به مسئله منابع درسی از جمله موضوعات مهم در این حیطه بهشمار میرود. اما تاکنون تلاش قابل توجهی در این زمینه صورت نگرفته است و معلمان دروس ادیان با کمبود منابع درسی مفید مواجه هستند.
سیلویا هورش، دستیار علمی مؤسسه الهیات دانشگاه اوزنابروک در مصاحبه با یکی از روزنامههای شمال آلمان در مورد معرفی اسلام در مدارس با بیان تجربه شخصی خود در دوران مدرسه گفت: در آن دوره به موضوع اسلام به صورت خیلی اندک پرداخته میشد و حتی همان اندک اطلاعات در مورد آن، دربردارنده موضوعاتی بود که چهره واقعی اسلام در آن بیان نمیشد.
وی توضیح داد: امروزه ما وقتی از دانشجویان در مورد میزان اطلاع آنها درباره اسلام در مدارس میپرسیم، خیلی تفاوت عمده با قبل ندارد. ما در جامعهای زندگی میکنیم که مسلمانان یک بخش بزرگی از آن محسوب میشوند که این امر اهمیت پرداختن به اسلام و بررسی آن از جنبهها و منظرهای مختلف را نشان میدهد.
سیلویا هورش تصریح کرد: هر سال من از دانشجویان خود در ترم اول میپرسم که در مدرسه درباره اسلام چه آموختهاند و آنها در اکثر مواقع به تمرکز دروس اسلامشناسی بر تاریخ اسلام و جنگهای صلیبی اشاره میکنند و گاهی از جنگ ترکها سخن به میان میآید و یکی از موضوعات روز که به وفور در منابع درسی شاهد آن هستیم، خطر وجود داعش است.
هورش ادامه داد: در منابع درسی بیشتر از هر چیز وجود یک جامعه با یک شکل و ارزشهای مشخص به نوجوانان معرفی میشود و اسلام و جوامع مسلمانان در مقابل این دیدگاه به عنوان «دیگری» مورد خطاب قرار میگیرند و همین امر بزرگترین مشکل است؛ چرا که کودکان مسلمان از این طریق مطالبی را فرا میگیرند که در واقع به آن تعلق ندارند و از سوی دیگر در ذهن کودکان غیر مسلمان یک علامت سؤال بزرگ است که چرا باید به مسلمانان به دید انتقادی نگریست. این موضوع که اسلام را باید از گروههای تکفیری جدا دانست جزء مواردی است که باید برای دانشآموزان روشن شود.
وی با بیان اینکه تروریسم در زیر مجموعه اسلام قرار نمیگیرد؛ بلکه معضل بزرگی است که به اشکال مختلف نمود پیدا میکند، گفت: با ارائه درس اسلامشناسی در مدارس و تدوین منابع نه تنها حس تعلق در درون دانشآموزان مسلمان رشد پیدا میکند بلکه در آنها این حس را به وجود میآورد که به دین آنها به عنوان جزئی از جامعه مدرسه نگاه میشود که میتوان بدون ترس و هراس درباره آنها به راحتی سخن گفت.
سیلویا هورش تأکید کرد: همچنین از جمله موارد مهمی که باید در منابع درسی به آن توجه کرد، اسلام با جنبههای متنوع آن در میان دختران و پسران است. مسلمانان در آلمان خلقیات و روحیات متنوعی دارند، نباید فقط ملیت آنها را زیر ذرهبین برد و به آنها نگاه تحقیرآمیز داشت. همکاری و تلاش در کنار یکدیگر باید در کتب درسی اعمال شود. به این معنا که مثلا معلمان درس ریاضی کلمه الگوریتم را توضیح میدهند باید به این نکته اشاره کنند که این فرمول از سوی ریاضیدان مشهور ایرانی محمد خوارزمی اختراع شد. به همین ترتیب تبادلات و همکاری و شناخت فرهنگها، دانشمندان و مشاهیر دنیای اسلام تبیین میشود.