صبح نزدیک در مکاشفات یوحنا
استاد شفیعی سروستانی تشریح کرد
صبح نزدیک در مکاشفات یوحنا
مؤلف دایره المعارف «موعود آخرالزمان(عج)» با اشاره به برداشت‌هایی که از مکاشفات یوحنا شده است، گفت: در بخشی از این مکاشفات به هفت بلای آخرالزمانی اشاره می‌کنند تا اینکه به یک واقعه بسیار سخت یعنی نبرد نیروهای خیر و شر در آرماگدون می‌رسند.
جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۴۱
کد مطلب: 6898
گروه مهدویت و غدیر: یکصد و سی نهمین نشست از سلسله نشست های ماهانه فرهنگ مهدوی پنجشنبه، ۲۴ بهمن ماه به همت موسسه فرهنگی هنری موعود عصر در حوزه هنری برگزار شد. در این نشست علاوه بر اکران فیلم «صبح نزدیک»، اسماعیل شفیعی سروستانی به سخنرانی پرداخت.
«اسماعیل شفیعی سروستانی» در ابتدا گفت: متأسفانه، گفتمان مهدوی در ایران به مباحث ذوقی و عواطف رقیق و موضوعاتی از قبیل غیبت صغری و غیبت کبری منحصر شده است. با این وضعیت به مشکلات زیادی دچار خواهیم شد که الان هم مبتلا هستیم. در مباحث توراتی و انجیلی فصل بسیار مهمی به نام مکاشفات وجود دارد. مکاشفات رحمانی که برداشت های شیطانی از آن صورت گرفته و بحث بسیار مهمی است.
مدیر مسئول موسسه موعود عصر(عج) افزود: از قبل از بعثت رسول خدا(ص) یهود و نصارا با مراجعه به این مکاشفات درباره آینده و درباره مسلمانان می اندیشیدند و برای آن استراتژی ها و تاکتیک ها تعریف می کردند. امروز هم با مراجعه به این مکاشفات برای خود و برای مستضعفان و به ویژه شیعیان نقش تعیین می کنند و بر اساس آن استراتژی های سیاسی، اقتصادی و نظامی تعریف می کنند. در حالی مسلمانان به این مسأله توجه نمی کنند و تنها با گفتگوهای دست دوم سیاسی و اجتماعی وقایع را تحلیل می کنند.
مؤلف دایره المعارف «موعود آخرالزمان(عج)» ادامه داد: مکاشفه یعنی پرده برداری و کنار رفتن مانع و حجاب از روی معانی. پرده ها و موانعی بین عالم مادی که ما در آن زندگی می کنیم و عوامل ناپیدای برزخی و معنوی وجود دارد. این پرده ها برای انبیا و ائمه(ع) و برخی از اولیا الله کنار رفته و می روند. مکاشفه به معنای دیدار آن عوامل برای لحظه ای است که با چشم باطنی می توان آن عوالم را دید. معادل حواس ظاهری، حواسی در باطن وجود دارد. مکاشفه حالی میان خواب و بیداری است و آن شخص مستعد در لحظه ای چیزی را می بیند.
سردبیر ماهنامه موعود(عج) در ادامه گفت: هم در کتب عهد عتیق و هم عهد جدید فصولی با عنوان مکاشفات وجود دارد که در عهد عتیق غنی تر و مفصل تر است و شامل پنج بخش است. در انجیل بخش خاصی به نام مکاشفات یوحنا وجود دارد که مهم و قابل مطالعه است و می خواهم به آن بپردازیم. مکاشفات رازواره هستند و صریح نیستند و در قالب نمادها و تمثیل ها بیان شده اند. به همین دلیل نیازمند کشف و تفسیر اند. سابقه ادبیات مکاشفه ای در بنی اسرائیل بسیار زیاد است. آثاری مثل «کمدی الهی» دانته نیز نوعی مکاشفه است.
شفیعی سروستانی خاطرنشان کرد: یوحنا صاحبِ مکاشفه ای است که در انتهای انجیل در ۲۲ باب تدوین شده است. یوحنا جزء ۱۲ نفر از حواریون حضرت عیسی(ع) است. انجیل یوحنا یکی از چهار انجیل مسیحی ها است و جناب یوحنا علاوه بر انجیل، این مکاشفات را هم داشته است. به مکاشفه زن و اژدها می پردازم که روایتی ساده دارد اما دو هزار سال است جهان گرفتار این مکاشفه است.
وی افزود: یوحنا علامتی را در آسمان می بیند. زنی که آفتاب در بغل دارد و ماه زیر پای او است. ۱۲ ستاره روی تاج روی سر او است و از درد آبستن بودن در حال ناله است. سپس اژدهایی بزرگ با هفت سر و ۱۰ شاخ می بیند که با دمش ثلث ستارهای آسمان را بر زمین می ریزد. اژدها منتظر است تا فرزند آن زن را ببلعد. آن زن پسری به دنیا می آورد که همه زمین را به عصای آهنین حکمرانی خواهد کرد. زن به بیابان فرار می کند که در آن جا مکانی از جانب خدا برای او مهیا شده است تا او را در مدت ۱۲۶۰ روز بپرورند. میکائیل و سایر فرشتگان با اژدها می جنگند و اژدها بر زمین می افتد و فرشتگان نیز بر روی او می افتند.
شفیعی سروستانی همچنین گفت: مفسرین این مکاشفه را در هر دوره ای تفسیر و در هر عصری برداشتی را که از این مکاشفات کرده اند، منشأ اعمال خود قرار داده اند. بحث اصلی ما از این جا آغاز می شود. به حقیقی بودن یا نبودن این مکاشفات کاری ندارم بلکه سخنم این است که در ادوار مختلف، مجامع یهودی و مجامع خاص مسیحی و علما و اربابان کلیسا این مکاشفات را با شرایط روز تطبیق داده و از آن برنامه بیرون آورده اند و عملیات تعریف کرده اند.
وی در ادامه ابراز کرد: مشکل ما از این جا آغاز می شود که با برنامه هایی که طراحی کرده اند خود و مردم عصر خود را با مشکلاتی رو به رو کرده اند. چنان که امروز هم همین طور است. امروز یهود و نصارا بر اساس همین مکاشفات دارند با جمهوری اسلامی مواجه می شوند و به سیاست مداران خود خط می دهند و دانش آموزان شان را تربیت می کنند. یک آکادمی برای بررسی این مسأله لازم است و یک باب از مطالعات مهدوی است.
شفیعی سروستانی ادامه داد: بنی اسرائیلیان برای هر کدام از این نمادها بر اساس هوی نفس و اهداف شیطانی خود تفسیری ارائه و در واقع از این مکاشفات رحمانی برداشت شیطانی کردند. می گویند این زن نماد قوم برگزیده خدا یعنی بنی اسرائیل است. زنی پاک دامن نماد مومنان باوفا است و در واقع این زن اسرائیل است. اوانجلیست ها در گوش سیاست‌مداران آمریکا با این نوع تفسیرها آینده را پیش بینی می کنند و به آن ها خط می دهند.
وی تاکید کرد: در بخشی از این مکاشفات به هفت بلای آخرالزمانی اشاره می کنند تا این که به یک واقعه بسیار سخت یعنی نبرد نیروهای خیر و شر در آرماگدون می رسند که بخش زیادی از سینما و تصمیمات سیاسی و اقتصادی آنها را شکل داده است. در جایی از این مکاشفات به کلمه خدا سوار بر اسب سفید اشاره شده که در یکی از فیلم هایشان به آن می پردازند. آرماگدون واژه ای عبری به نام تپه شریفان است که در شمال فلسطین در کرانه غربی رود اردن نزدیک حیفا قرار دارد و صحرای مگیدو نام گرفته است. معتقدند جنگ خونین و اتمی آخرالزمانی در این جا اتفاق می افتد.
مؤلف دایره المعارف «موعود آخرالزمان(عج)» افزود: نیروهای خیر را اسرائیل و نیروهای شر را شیعیان معرفی می کنند. مردم خام انگلیسی و آمریکایی را سوار بر هواپیما و تور برگزار می کنند و اطراف این صحرا طواف می کنند و خاک این منطقه را به عنوان تبرک می برند. ظهور مسیح را در این منطقه و بعد از نبر آرماگدون می دانند. زمان آرماگدون را نیز موقعی می دانند که همه یهودیان به فلسطین منتقل شوند و دولت هزار ساله اسرائیل در فلسطین تشکیل و بیت المقدس تسخیر شود و مسجدالاقصی تخریب و به جای آن معبد کذایی موهوم ساخته شده و قربانگاه ایجاد شود.
وی در ادامه بیان کرد: برداشت اینها از مکاشفات یوحنا تحریف شده و غیرواقعی است و بر اساس خود منابع تورات و انجیل قابل نقد است. یوحنا به عنوان یکی از حواریون، حضرت عیسی(ع) و حضرت مریم(س) را دیده بوده و می شناخته است. می گوید زنی را دیدم اما نگفته که آن زن مریم مقدس بوده است. در منابع قرآنی و روایی، ماه و خورشید نماد زن و مرد و مادر و پدر است که در رویای حضرت یوسف(ع) هم وجود دارد. مکاشفه یوحنا خبر از آینده است و نه گذشته.
شفیعی سروستانی ‌در پایان خاطرنشان کرد: خورشید، رسول خدا() و ماه، حضرت خدیجه(س) است و آن ۱۲ ستاره ۱۲ امام معصوم(س) هستند. فاطمه زهرا(س) از خاندان بنی اسماعیل می آید که ۱۲ امام معصوم را به دنیا می آورد. فرزندی که توسط آن زن به دنیا می آید و بر همه جهان حکمرانی می کند، مهدی موعود(ع) است. بی گمان مباحث امروز کامل نیست و مقدمه ای است تا ان شا الله در سال آینده به ادامه آن بپردازیم.
در ادامه این نشست فیلم «صبح نزدیک» اکران شد و پرسش و پاسخ حضار با کارگردان اثر صورت گرفت.
همچنین از دو کتاب «موعود فطرت؛ پژوهشی در فطری‌بودن انتظار» و «نقش حضرت مسیح (ع) در دولت مهدوی» رونمایی شد.
گفتنی است این آثار و سایر آثار مهدوی و فرهنگی موسسه موعود عصر(عج) از طریق سایت فروشگاه اینترنتی یاران شاپ قابل تهیه است.
Share/Save/Bookmark
مرجع : شبستان