به گزارش آرماگدون ، آنچه دفتر تحقیقات فدرال ایالات متحده (افبیآی) به ماموران ضدتروریسم خود آموزش میدهد این است که گرایش عمده مسلمانان آمریکایی، احتمالا طرفداری از تروریسم است و این نکته که حضرت محمد (ص) رهبر افراطگرایی بوده و اهدای کمک به مراکز خیریه توسط مسلمانان چیزی جز مکانیسم مالی برای کمک به ایجاد جنگ نیست.
در مرکز آموزشی افبیآی واقع در کوآنتیکو ایالت ویرجینیا، نموداری به ماموران نشان داده میشود که در آن اینطور ادعا شده که هرچه یک مسلمان مومنتر باشد، احتمال خشونتطلبی وی نیز زیادتر میشود. رهنمودهای ارائه شده توسط افبیآی اضافه میکند که نمیتوان چنین گرایشات مخربی را تغییر داد: «هرگونه جنگی علیه کافران طبق اصول مسلمانان مجاز است و روند دوری از خشونت در صورتی که قرآن همچنان به عنوان کلام لایتغیر پرودگار تلقی شود، نمیتواند صورت پذیرد.»
این ها منتخبی از مطالب آموزشی اخیر افبیآی در مورد اسلام است. در این مطالب، دین میلیونها نفر از آمریکاییها که مورد حمایت قانون اساسی ایالات متحده نیز قرار دارد، به مثابه نشانهای از فعالیتهای تروریستی توصیف شده است.
در یکی از این مقالات آمده است: «تا جایی که این موضوع فقط یک جانبداری ساده از یک ایدئولوژی سنتی باشد، تهدیدی همه جانبه به شمار نمیآید، ولی موضوعات راهبردی که به چنین ارزشهای اسلامی روح میبخشد، مسائلی حاشیهای نبوده و جریان اصلی محسوب میشود.»
یک مامور سابق ضد تروریسم آمریکا میگوید: «افبیآی با ترسیم آمریکاییهای معمولی که مقید به دین خود هستند، به عنوان تروریستهای بالقوه تنها استدلالی ضعیف را بکار نمیگیرد، بلکه ناخواسته به القاعده کمک میکند.»
افبیآی به جای روشن ساختن نشانههای فعالیت مجرمانه مانند انبار تسلیحات یا فعالیتهای مشکوک مالی، با تمرکز بر رفتار شهروندان آمریکایی در قبال دین خود، به نظر میرسد که نشانههای اخطارهای واقعی تروریسم را گم کرده است و ترسیم اسلام به عنوان جزئی جدایی ناپذیر از خشونت سیاسی دقیقا همان روایت ساخته و پرداخته القاعده است که آمریکا و اسلام را ضرورتا با یکدیگر ناسازگار میداند.
گروههای فعال در زمینه حقوق مدنی مسلمانان آمریکا در چند سال اخیر پیرامون حضور فزاینده افبیآی و پلیس در مراکز تجمعات اسلامی و مساجد هشدار دادهاند و از اینکه رفتار قانونی مسلمانان هدف برخورد گسترده اقدامات ضدتروریسم قرار بگیرد، ابراز نگرانی کردهاند.
مطمئنا اولین باری نیست که افبیآی در خلال برگزاری جلسات این مراکز به ترسیم چهرهای منفی از مسلمانان مبادرت میورزد. بخش آموزشی افبیآی از کتابها و مطالب ضد اسلامی تشکیل شده که ادعا میکند اسلام قصد دارد تا فرهنگ ایالات متحده را به خوی و منش اعراب در قرن هفتم میلادی برگرداند.
یکی از جلسات توجیهی تحت عنوان «موضوعات و بخشهای استراتژیک در قوانین اسلام» در بیست و یکم ماه مارس سال جاری برگزار شد.
کریستوفر آلن، در این زمینه گفت: «شرکت در جلسات توجیهی پیرامون اسلام اختیاری است و حالت اجباری ندارد و ضمنا در دستورالعملهای ارائه شده، این مطلب گنجانده شده که دیدگاههای مولف، مربوط به خود اوست و الزاما نشاندهنده دیدگاههای دولت ایالات متحده نیست.»
آلن افزود: «مطالب آموزشی مورد سوال، برای دوره دوم ماموران نامزد شرکت در عملیات ضد تروریسم ارائه شده است و این مطالب عمدتا از نشریات مختلفی با منابع گوناگون و آزاد جمعآوری شده و نقطهنظرات تحلیلگر این درس را نیز در بر میگیرد.»
رابرت مکفادن که به عنوان یکی از شکارچیان اعضای القاعده در سرویس تجسس جنایی نیروی دریایی آمریکا به تازگی بازنشسته شده، عقیده دارد: «همه ماموران ضد تروریسم، این مطالب را مطبوع نمیدانند. با آموزش به عوامل ضد تروریسم پیرامون ابعاد پیچیده اسلام، بدون درنظر گرفتن فحوای آن، بدون واقعبینی و بدون در نظر گرفتن دیگر محرکهای غیردینی رفتار خطرناک، راهی برای متوقف کردن تروریستهای واقعی وجود ندارد.»
با این وجود در کوانتیکو، تنها به تصریح رابطه ادعایی میان اسلام و خشونت اکتفا نشده بلکه به صورت نمودار نیز ترسیم شده است.
در مطلبی که افبیآی تحت عنوان «ملاحظاتی پیرامون ستیزهجویی» ارائه کرد، به سنجش ارتباط میان دینداری و خشونت در میان متون سه دین ابراهیمی پرداخته میشود. طبق این نمودار، با گذشت زمان، پیروان تورات و انجیل از خشونت به سوی عدم خشونت حرکت میکنند. البته این امر برای پیروان قرآن روی نمیدهد، زیرا روند دوری از خشونت برای آنها هنوز اتفاق نیفتاده است. خط نشانگر رفتار خشونتآمیز مسلمانان، خطی صاف است که تا انتها امتداد یافته است. از سال ۶۱۰ میلادی تا سال ۲۰۱۰. به بیانی دیگر، مسلمانان مذهبی همیشه عامل تجاوزگری بودهاند و اینچنین باقی خواهند ماند.
بنا به گفته ماموران افبیآی، آموزش در مرکز کوانتیکو برای مباحثات فکری و یا نظریه انتزاعی ترتیب داده نشده و این جلسات طوری برگزار میشود که هم عوامل باسابقه و هم کارکنان تازهوارد بتوانند با استفاده از آن، به افزایش مهارتهای تجسسی خود بپردازند.
آلن، سخنگوی افبیآی در این رابطه خاطرنشان میسازد: «ماموران ضدتروریسم که تحت چنین آموزشهایی قرار میگیرند، دو یا سه سال در این زمینه مشغول به کار بودهاند. این مطالب مطابق با همان سطح نوشته شده است. هدف اعلام شده از یکی از این دروس پیرامون حرام بودن ظاهری دروغ از نظر دین، تشخیص عناصر فریب زبانی در اسلام و تاثیر آن بر اجرای قانون است و نه تروریسم و نه حتی افراطگرایی اسلامی.»
طبق توضیحات این مطلب آموزشی در افبیآی، مسلمانان معتقد همیشه عامل تجاوزگری به شمار خواهند آمد
در ادامه به طغیان مسلمانان که حالتی جهانشمول و پنهان دارد اشاره شده است. علاوه بر جنگ علنی، راهکارهای آن مهاجرت و اقدامات قانونی را نیز شامل میشود. بنابراین اگر مسلمانی دوست داشت شهروند آمریکا شود و یا به خاطر اینکه مورد آزار و اذیت قرار گرفته به افبیآی مراجعه کرد، این اقدامات قسمتی از جهاد به شمار میرود.
جو لیبرمن (نفر اول ایالت کانکتیکت) و سوزان کالینز (سناتور جمهوریخواه از ایالت مین) که ریاست کمیته امنیت داخلی مجلس سنای ایالات متحده را بر عهده دارند، هشدار دادند که قانون، معیارهایی سودمند برای جلوگیری از نفوذ مطالب ضد اسلامی در آموزش نیروهای ضد تروریسم ندارد. برخی از مامورین با سابقه افبیآی احتمال میدهند که فشارهای فزاینده بر مسلمانان آمریکا ارتباط زیادی با نوع آموزشهایی که در کوانتیکو ارائه میشود، داشته باشد.
مایک جرمن، مامور پیشین افبیآی که در حال حاضر عضو اتحادیه آزادیهای مدنی آمریکا است، گفته است: «دیدن آن چه که به مامورین افبیآی آموزش داده میشود، به روشن شدن عملیاتهای تعقیب گسترده و نامتناسب افبیآی که جماعت مسلمانان آمریکایی را هدف قرار گرفته - از نفوذ در مساجد توسط پلیس که مسلمانان را به انجام کارهای خلاف قانون تشویق میکند، تا برنامههای تعدیل قومی- نژادی - کمک میکند. نتیجه آموزش تعصبآمیز به پلیس، به اقدامات پلیسی جهتدار منجر خواهد شد.»
توماس براون معاون افبیآی و رئیس بخش آموزش این اداره در ماه ژانویه متصدی این منصب شد. در بیوگرافی رسمی وی به غیر از خدمت به عنوان هماهنگ کننده دفتر برنامه تروریسم داخلی در تنسی آن هم در دهه گذشته، تخصصی پیرامون تروریسم به چشم نمیخورد.
مشخص نیست که افبیآی چه روندی برای تایید و تصویب این مطالب، حتی اگر محققی مسلمان آن را به این اداره ارائه کرده باشد، استفاده و چه معیاری برای تشخیص تخصص در مسائل اسلامی به کار گرفته است؟ آلن، سخنگوی افبیآی میگوید: «روند آموزش موثر، دائما در حال گسترش است و گاهی اوقات دوره آموزشی برای یک دوره طولانی مدت ارائه میشود. اما این بخش آموزشی ویژه تنها یک دوره ارائه شد و دیگر ادامه نیافت.»
بسیاری از این مطالب مولفی واحد دارد: ویلیام گاتروپ، تحلیلگر اطلاعاتی افبیآی که در سال ۲۰۰۶، قبل از اینکه به افبیآی بیاید، مصاحبهای با پایگاه اینترنتی ورلدنتدیلی داشت که طی آن برخی از موضوعاتی که در نوشتههای خود در سالهای بعد آورده است را مورد بحث قرار داد. گاتروپ در این مصاحبه می گوید: «ذهنیت حضرت محمد، منبع تروریسم است. وی بعدا به عنوان رهبر جنبشی مطرح میشود که بنا به نظریه توطئه عقیده دارد که اوباما شهروند آمریکا محسوب نمیشود.»
گاتروپ، پیشنهادش برای آغاز جنگ علیه تروریسم، حمله به آن چیزی بود که وی نقاط ضعف در دین اسلام مینامید که موجب تاثیرات به هم پیوسته وخیمی بر هدف میشد. پیشنهاد وی ایجاد تردید در اسلام بود که موجب میشد مسلمانان از دین خود روی گردان شوند. وی عقیده داشت یکی از آسیبپذیریهای حساس قرآن برای مثال این است که توسط یک انسان آورده شده است. بنا به گفته سایتهای اینترنتی، افسوس که وی در این راه توفیقی به دست نیاورد؛ چرا که به موانع دیوانسالاری مقامات واشنگتن در ارتباط با حرمت سیاسی پیوند خشونت مسلمانان با دین اسلام برخورد کرد.
بنابراین گاتروپ پس از این اتفاق دیگر برای افبیآی کار نکرد. وی کمی پس از آن، از سمت خود در فعالیتهای ضداطلاعاتی وزارت دفاع کنارهگیری کرده است. این آژانس در دوران تصدی بوش بر کاخ سفید، به واسطه نگهداری دادههایی پیرامون تهدیداتی که متوجه پایگاههای نظامی بود و گزارشهایی در مورد تظاهرکنندگان ضد جنگ و کلیساهای مدافع صلح را نیز در بر میگرفت، مورد انتقاد شدید قرار گرفت. البته مشخص نیست که چطور گاتروپ دوباره به افبیآی بازگشت.
علی صوفان، یکی از برجستهترین ماموران ضد تروریسم افبیآی و مولف کتاب «بیرقهای سیاه» (حاوی خاطرات وی) که در سال ۲۰۰۵ بازنشسته شد، میگوید: «افبیآی هیچ وقت تروریسم را با اسلام یکی ندانسته است. من هرگز چنین چیزی ندیدم.» وی در ادامه میافزاید: «نزدیک اتمام دوره خدمتم، گهگاه من از افرادی بیرون از افبیآی چنین چیزهایی شنیدم. شما اینطور احساس میکردید که آنها فقط با اسلام دشمنی دارند و این امر به خاطر تبلیغات رسانهها بود. اما تعداد انگشت شماری بودند و معمولا پشت درهای بسته پنهان میشدند.»
صوفان به عنوان یک مسلمان از اعضای القاعده بازجویی کرده و به دستگیری اعضای این گروه در یمن پس از حادثه یازدهم سپتامبر کمک کرده است. اما طبق منطق مطالب آموزشی افبیآی، مناسک دینی صوفان از وی یک تروریست بالقوه میسازد.
مکفادن، مامور پیشین سرویس تجسس جنایی نیروی دریایی آمریکا احترام زیادی برای همکاران خود قائل است و اعتقاد دارد که از آنها در افبیآی با ارائه این مطالب پیرامون اسلام سوءاستفاده شده است. وی میافزاید: «آنها ماموران ویژه و افسران پلیس سختکوشی هستند که میخواهند بدانند چطور کارشان را بهتر انجام دهند.»
مکفادن اضافه میکند: «به ندرت آموزش ضدتروریسم به طور همزمان ناآگاهانه و مبهم باشد. به جای توجه به نشانههای رفتار غیرقانونی و غیر اخلاقی، شما کلی گویی عجولانهای در مورد چیزهایی مانند سیستم حواله داشتهاید.» وی خاطرنشان میسازد: «این سیستمی است که بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا و کسانی که دور از آن قرار دارند، از جمله تروریستها، جهت نقل و انتقال پول از آن استفاده میکنند. ولی نمیتوان گفت که کل سیستم حواله تروریستی است. مانند این که نمیتوان گفت که اسلام کاملا با انجام رفتار ناپسند ارتباط دارد.»
مکفادن به عنوان یک کاتولیک، عقیده دارد که مشغولیت پیرامون آیات قرآنی، راهنمای مفیدی برای شناخت رفتار تروریستها محسوب میشود؛ همان طور که شرکت در مراسم جنگیری میتواند در فهم مذهب کاتولیک مفید واقع شود.
در ششم ماه آوریل، تنها دو هفته پس از برگزاری جلسهای با عنوان «انگیزههای اسلامی برای بمبگذاران انتحاری» که در کوآنتیکو برگزار شد، رابرت مولر مدیر افبیآی از بودجه این اداره در حضور کمیته مخصوص به آن در کنگره دفاع کرد. از سخنان مهم وی میتوان به مورد زیر اشاره کرد: «افبیآی به همکاری مسلمانان آمریکایی برای جلوگیری از حملات تروریستی بعدی نیاز دارد.»
وی افزود: «پس از حادثه یازدهم سپتامبر، همه ما از جمله، ۵۶ دفتر عملیاتی و رهبری این دفترها به جامعه مسلمانان کمک کردهاند. ما به حمایت این جامعه نیاز داریم... فعالیت ما مبتنی بر ایجاد ارتباط است و این دقیقا خلاف پیغام ارسال شده از اتاقهای آموزشی کوآنتیکو است، جایی که نسل بعدی ماموران ضدتروریسم افبیآی در آن تربیت میشوند.»
برای دریافت سند مربوط به این آموزشها و فیلم بخش ضمیمه را کلیک کنید.