جاهليت مدرن در رويارويي با امام زمان عليه‌السلام
جاهليت مدرن در رويارويي با امام زمان عليه‌السلام
كتاب در رويارويي با امام زمان عليه السلام؛«جاهليت مدرن» توسط اسماعيل شفيعي سروستاني گردآوري و از سوي نشر موعود عصر (عج) منتشر شد.
پنجشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۸:۱۰
کد مطلب: 38
به گزارش آرماگدون ، كتاب «جاهليت مدرن» داراي ۲ بخش از جمله «مباحث نظري» و «مباحث مصداقي» است كه هر فصل از آن به بخش‌هايي اعم از «جاهليت مدرن و پوستين وارونه اسلام»، «جاهليت دوم در آخرالزمان»، «مهدويت رودررو با جاهليت»، «معنا و مفهوم جاهليت»، «مرگ جاهلي»‌و «سرمايه‌داري، موجد خودآرايي جاهلي» است.

در بخشي از اين كتاب درباره «زنان، هدف تبليغات سرمايه‌سالاران»، آمده است: اساس نظام اقتصادي سرمايه‌سالاري، توليد كالا است؛ توليد و توزيع و پس از مصرف كالاست كه باعث انباشت سرمايه براي توليد بيشتر مي‌شود، هر كدام از اين حلقه‌ها كه نباشد، نظام اقتصادي موجود به دست‌انداز مي‌افتد؛ از اين نظر، تبليغات كه نقش مهمي در گسترش فرهنگ مصرفي موجود دارد براي تكميل اين حلقه، اهميت پيدا مي‌كند.

در ابتداي كار، تبليغات به طور عمده صورت اطلاع‌رساني داشت، نزديك به صد سال پيش، بعضي از خلصت‌هاي اين كالاي تازه وارد بازار، در آگهي تجارتي عمده مي‌شد، كمتر اتفاق مي‌افتاد كه آگهي تجارتي درباره چيزي به غير از خود كالا باشد، به عبارت ديگر، نقش اصلي تبليغات در اين دوره، اطلاع‌رساني بود ولي از سال ۱۹۲۵ م. اين شيوه تبليغات تغيير كرد؛ شركت‌ها به اين نتيجه رسيدند
جاهليت مدرن در رويارويي با امام زمان عليه‌السلام به كوشش: اسماعيل شفيعي سروستاني ناشر: موعود عصر(ع) تعداد صفحات: 320ص. قيمت: 38000 ريال
كه نگرش متفاوتي لازم است تا بتوان كالاي بيشتري فروخت، از آن تاريخ به بعد، آْگهي‌هاي تجارتي كوشيد كالا را به خواسته‌ها و احساسات انساني گره بزند.

يكي از ابتدايي‌ترين خواسته‌هاي بشري هم تمايلات جنسي است و از اينجاست كه بهره‌گيري به واقع سوء استفاده از زنان در تبليغات آغاز مي‌شود، كمتر اتفاق مي‌افتد كه در آگهي‌ها نشاني از كالاي مورد نظر باشد و اغلب نيز خواننده و بيننده از آگهي، چيزي درباره مختصات كالا نمي‌آموزد به عوض، آگهي تجارتي مي‌كوشد كه تصويرپردازي كند.

در اين كوشش براي تصويرپردازي، بدن زن چه به طور كامل و چه به صورت اجزا وارد معادله مي‌شود تا كالاي مورد نظر به فروش رود؛ گذشته از نتايج ديگر، يكي از پيامدهاي آن، اين است كه از زنان، تصاوير كاملأ غيرواقعي ساخته مي‌شود، زنان آگهي‌هاي تجارتي را در هيچ كجا پيدا نمي‌كنيد به عوض با تزريق ناامني و غيركامل بودن زنان و به ندرت مردان، پيام اصلي اين آگهي‌ها اين است كه اگر كالاهاي مورد نظر را مصرف كنند، هر كمبودي واقعي يا خيالي بر طرف مي‌شوند.

تقريبأ در همه آگهي‌ها، پيام اصلي اين است كه زن و مرد ايده‌آل چه مشخصاتي بايد داشته باشند در خصوص مردان، پيام مشخص و روشن است: او بايد با قدرت، ثروتمند، ورزشكار و داراي اعتماد به نفس باشد.

در خصوص زنان، ولي پيام‌ها يك گره‌گاه مشترك دارند؛ يك زن بايد زيبا باشد البته بايد گفت كه تبليغات، مبدع اين شيوه نگرش به زن نيستند ولي آنچه كه تبليغات كرده و مي‌كند، اين است كه همگام با جنسيت‌گرايي، اين تصور ويژه از زيبايي را دست نيافتني‌تر كرده است؛ يكي از پيامدهاي جدي تبليغات اين است كه اين تصور زيبايي، منحصر به فرد و جزمي‌تر شده است كه در عمل، پيامد آن به صورت زجر و عذاب زنان و نيز گاهي مرگ آنان بوده است.

نشر موعود عصر (عج) كتاب «جاهليت مدرن» را در ۳۱۹ صفحه با قيمت ۳۸۰۰ تومان منتشر و روانه بازار نشر كرده است.
Share/Save/Bookmark