نمایش اسلام آمریکایی در سریال «مسلمانان آمریکایی»
شرکت تیالسی، که به تولید برنامههای تلویزیونی در آمریکا میپردازد، با پخش سریالی روایت خود از خانوادههای مسلمان آمریکا و گرایش آنها به فرهنگ آمریکا را نمایش میدهد.
يکشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۰۴:۱۰
کد مطلب: 67
شرکت تیالسی، که به تولید برنامههای تلویزیونی در آمریکا میپردازد، با پخش سریالی روایت خود از خانوادههای مسلمان آمریکا و گرایش آنها به فرهنگ آمریکا را نمایش میدهد.
به گزارش آرماگدون ، برنامه تلویزیونی «مسلمانان آمریکایی» که در آن زندگی پنج خانواده مسلمان آمریکایی ساکن شهر دیربورن واقع در دیتروید به نمایش در خواهد آمد، سعی دارد تا عدم منافات بین ریشههای اسلامی و فرهنگ آمریکایی را به تصویر بکشد.
در این برنامه، اعضای خانوادههایی که به ریشههای اسلامی و عقاید مذهبی خود پایبند هستند، اشخاصی سنتی معرفی شده و در مقابل کسانی که بر آنند تا خود را با فرهنگ کشور آمریکا تطبیق داده و نوع اسلام آمریکایی را برگزینند، افراد مدرن تلقی میگردند.
«مسلمانان آمریکایی» که قرار است در اواخر ماه نوامبر (اوایل آذر ماه) به نمایش در آید، طیف مختلفی از اشخاص ــ از کاملاً مذهبی تا غیرمذهبی ــ را در بر گرفته و به نمایش کشمکشهایی میپردازد که این اشخاص برای ایجاد تعادلی بین فرهنگ آمریکایی و پیشینه اسلامی خود با آن مواجهند.
در یکی از این خانوادهها دو خواهر وجود دارند. یکی از آنها سهیلا نام دارد که حجاب خود را حفظ کرده و عضو فعال مسجد محل خود میباشد و از این رو نماد یک آدم سنتی میباشد. حال آنکه خواهر وی یعنی شادیه که نماد فردی مدرن و گرایشیافته به فرهنگ آمریکایی بوده و به آموزههای دینی خود چندان مقید نیست، آدمی پرحرف بوده و از خالکوبی و سوراخکاری بدن خود و آویزان کردن زینتآلات مختلف به آن استفاده میکند و با یک مرد ایرلندی کاتولیک که گویا اخیراً مسلمان شده ازدواج کرده است.
امی وینتر، مدیر کل تیالسی، در مصاحبهای با لسآنجلس تایمز در خصوص این برنامه اظهار داشته است: «ما میخواستیم نشان دهیم که حتی در اجتماع مسلمانان نیز تنوع وجود دارد. خانوادههایی وجود دارند که ممکن است معتقد باشند با شما متفاوت هستند، اما ما زندگی روزمره مشابهی را پشت سر میگذاریم و امیدوارم که بتوانیم این مسئله را نشان دهیم».
طبیعتاً چنین برنامهای واکنشهای شدیدی را از سوی خانوادهها و اجتماعات مسلمان آمریکا در پی خواهد داشت. امی وینتر در خصوص واکنشها و انتقادهایی که بر اثر پخش این برنامه ممکن است به وجود آید گفته است: «معمولاً هنگامی که ما دست به بازاریابی چیزی میزنیم، واکنشهای تندی به وجود میآید، اما پس از مدتی که بینندگان ما با این برنامه آشنا شدند، این واکنشها از بین خواهد رفت».