داخلی صفحه آخر خبر
عربستان سالانه میلیون‌ها دلار صرف لابی‌گری در آمریکا می‌کند
عربستان با انعقاد قراردادی با شرکت لابی‌گر بی‌جی‌آر، شرکتی که توسط هالی باربور، رئیس سابق کمیته ملی جمهوری‌خواهان، به لابی‌گرهای آمریکایی خود افزوده است.
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۰
کد مطلب: 4360
پایگاه خبری-تحلیلی اینترسپت می‌نویسد بر اساس این قرارداد شرکت بی‌جی‌‌آر سالیانه ۵۰۰ هزار دلار دریافت می‌کند تا رسانه‌های آمریکایی را با مرکز مطالعات و امور رسانه‌ای دربار پادشاهی سعودی مرتبط سازد.
این شرکت از خدمات جبری بیرنبائوم، خبرنگار سابق واشنگتن‌پست که درباره صنعت لابی‌گری می‌نوشت و هم‌اکنون خود به عنوان یک لابی‌گر فعالیت می‌کند، و همچنین اِد راجرز،‌ مقام سابق در دولت ریگان که ستونی در واشنگتن‌پست می‌نویسد، برخوردار است.
به نوشته اینترسپ این قرارداد آخرین تلاشی بوده که عربستان سعودی در دو سال گذشته برای افزایش قدرت لابی‌گری و تحریف رسانه‌ها در آمریکا انجام داده است.
پیشتر عربستان سعودی مجموعه‌ای گسترده از متخصصین روابط عمومی و لابی‌گرها را استخدام کرده تا گزارش‌های رسانه‌ای را تحریف کرده و سیاستگذاران را تحت تأثیر قرار دهند.
برخی از لابی‌گرهایی که عربستان سعودی از سال ۲۰۱۴ تاکنون در اختیار گرفته است، عبارتند از: گروه پودستا، یک شرکت لابی‌گر که توسط یکی از تأمین کنندگان پول برای کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون اداره می‌شود؛ نورم کولمن، سناتور سابق جمهوری‌خواه؛ اچ‌پی گلدفیلد، لابی گری که شرکت حقوقی هوگان را مدیریت می‌کند؛ شرکت روابط عمومی ادلمان؛ شرکت مشاوره‌ای تارگتت‌ویکتوری که توسط کارکنان سابق کمپین انتخاباتی میت‌ رامنی هدایت می‌شود؛ و همچنین دی‌ال‌ای پایپر و فیلسبوری وینتراپ‌شاور‌پیتمن، دو شرکت حقوقی بزرگ که توسط مقامات سابق دولتی مدیریت می‌شوند.
پرداخت‌های سعودی‌ها به کورویس، شرکت لابی‌گر قدیمی این کشور، افزایش بسیاری داشته است. در شش ماهه سال گذشته، این شرکت ۷ میلیون دلار هزینه از سفارت عربستان دریافت داشته،‌ دو برابر رقمی که در مدت مشابه دو سال پیش دریافت کرده بود.
هفته گذشته، شبکه العربیه که توسط درباره سعودی هدایت می‌شود اعلام کرد کمیته روابط عمومی آمریکا و عربستان تشکیل خواهد شد. یکی دیگر از کمپین‌های لابی‌گری و تحریف رسانه‌ای که قرار است به نیابت از عربستان سعودی در آمریکا فعالیت کنند.
پولی که صرف لابی‌گری می‌شود برای مبارزه با نارضایتی از آل‌سعود هزینه می‌گردد. زمانی که شیخ نمر النمر، روحانی معترض شیعه، اعدام شد، گروه پودستا کمک کرد گزارش‌های رسانه‌ای درباره این رویداد شکل بگیرد و نیویورک‌تایمز را واداشت که نمر را به عنوان یک «تروریست» معرفی کند. دیگر شرکت‌های مشاوره‌ای آمریکایی نیز که برای سفارت عربستان کار می‌کنند از رسانه‌های اجتماعی و سایر ابزارها برای حمله به نمر و توجیه اعدام وی استفاده کردند.
این شرکت‌های لابی‌گری همچنین وظیفه دارند که علاوه بر موارد نقض حقوق بشر در عربستان سعودی، در شکل‌گیری گزارش‌های رسانه‌ای از سیاست‌های این کشور در خاورمیانه بالاخص حمله به یمن که منجر به مرگ هزاران غیرنظامی شده و همچنین عدم توقف کمک‌های مالی سعودی‌ها به داعش نیز فعالیت کنند.
با این حال، عربستان سعودی ظاهرا باید نگران دور جدیدی از رسوایی‌ها باشد. در هفته جاری، یک مستند جدید، درباره این کشور پخش خواهد شد. این مستند حاوی تصاویر مخفی از گردن زدن در ملأ عام، کتک خوردن زنان از پلیس مذهبی، تخریب ابزار موسیقی،‌ و آموزش نفرت از یهودیان، مسیحیان و مسلمانان شیعه در مدرسه به کودکان است.
Share/Save/Bookmark
مرجع : تسنیم